tirsdag 23. september 2008

Endelig inne igjen.....

Endelig har jeg fått kontakt med bloggserveren.

Mye har skjedd siden jeg skrev her sist. Alle valpene har flyttet herfra, og har det bra. Vi har selv beholdt en av tispene, nemlig Sol. Hun utvikler raskt. Det blir mer hund for hver dag. Det gjelder å benytte sjansene nå til å få inn gode vaner... Jeg forsøker i hvert fall.

Søndag 21. september var vi på Jaktprøve, Fie, Sol og jeg. Det var første gang Sol var ute blant så mange hunder, og det gikk over all forventning. Hun oppførte seg rolig og hilste på noen hunder, men ikke alle. Vi traff også hennes halvsøster, Kit der. Det er alltid morsomt å møte familie....

Prøven gikk forsåvidt bra, tatt i betraktning at vi nesten ikke har trent noe på flere måneder pga. valpene. Vi fikk en 2. premie, 1. premien mistet vi på min apportkommando på dirigeringen. Fie gikk greit ut over vannet og opp på den andre siden, hun fant fuglene enkelt og kjenner jeg henne rett vurderte hun kvaliteten på dem. Hun liker ikke dårlig vilt. Derfor fant jeg ut at fugl skulle jeg ha inn og kauket apport så det ljomet, og fugl kom inn og 1. premien forsvant ut. Resten av prøven gikk på skinner. Men jeg undres over dømmingen der, makkeren min hadde hund som vegret vann (den gikk uti,men måtte overtales), bjeffet på tilskuere som kom, og vegret å gå ut i feltet (ble kalt inn og sendt ut flere ganger før det fungerte). Hunden ble allikevel premiert....

Vi møtte en svensk eksteriørdommer på jaktprøven, og hun ble veldig betatt av Sol og hennes eksteriør. Jeg fikk beskjed om at den hunden må stilles ut, særlig sier nå jeg da.... Men, det er jo kjempehyggelig å få en så positiv tilbakemelding fra en dommer da. Dommeren mente at Sol hadde et perfekt utseende nå, men det er nå. Vi får nå se hvordan det blir siden sier nå jeg.

Vi skal på jaktprøve til helgen også, og jeg har trent med fugl idag, skal gjøre det imorgen og på torsdag. Mengdetrening i håp om at det hjelper... Vi får se, det er gøy uansett å gå prøver. Vi besøkte halvbror Mio, og hadde en flott treningsøkt sammen med Mio og Mette, Sol måtte pent sitte i bilen mens vi jobbet. Hun fikk slippe ut når vi var ferdige. Da lekte Mio og Sol litt, men vi måtte passe på størrelsesforskjellen er stor enda, så vi må roe ned både Mio og Sol. Sol er en liten hissigpropp, som ikke lar seg plukke på, hun ga Mio tydelig beskjed om hva hun mener om ting og tang. Men i det store og hele gikk det over all forventning. Egentlig oppførte alle sammen seg eksemplarisk.

Søsknene til Sol vokser også og har det bra. Vi har hatt kontakt med alle sammen den første uka etter de ble hentet, og ett par av dem har vi jevnlig kontakt med.

Treningen (hvis vi kan kalle det trening da) av Sol dreier seg for det meste om kontakt, gå fot og sitt og bli. Jeg har forsøkt å kaste dummy noen (ca. 6) ganger totalt, og det fungerer veldig bra. Hun løper ut og henter og kommer lykkelig inn med den, jeg har selvfølgelig ingen kommandoer eller noe struktur her, men det er en start. Jeg holder henne forsiktig igjen mens jeg kaster og lar henne løpe i det dummien lander og roser masse når hun tar den. Jeg roper henne inn og det er julekvelden hver gang....Ingen grunn til panikk altså over hvordan dette skal gå. En ting er i hvert fall viktig, å ikke gå for fort frem uansett hva en trener på.


Vi greide å få de til å sitte samtidig!!!


Mio først og Sol følger etter

Mio og Sol leker

Mio på vei hjem med fugl

Røvern har søkt dekning i høyden

Hva er det i denne gresstusten tro?

Så er vi igang igjen...

Sol har bra kamuflasjefarge hun også

Fie har mistet omtrent all pels

Fie og Sol er fine da


Fie og Sol leker mye sammen



Strakur og hundene går bra sammen

Ingen kommentarer: