torsdag 25. september 2008

Trening med fugl

I går og idag har jeg trent med fugl med Fie. Jeg har brukt samme fugl 3 dager på rad, uækkk!!! Etter hvert så har den begynt å anta samme utseende og lukt som de fuglene vi ofte får på prøver. Tanken har da vært å venne Fie til å ta gammelt og dårlig vilt, så får vi se til lørdagen om dette er vellykket. Fie har hentet alt uten en eneste protest, dvs. vegring hittil, så jeg begynner å øyne et håp om at det skal gå bra til lørdagen. Men, da er det vil noe annet hun finner på, kjenner jeg henne rett, som å begynne å leke og bølle i vann f.eks. Det skjer rett som det er... Det er det som er så spennende med å jobbe med levende vesener, vi vet aldri hva de finner på. Jeg har god humoristisk sans, og den kommer godt med til tider ja...

Sol har hengt med når jeg har trent Fie, jeg tenker som så at hun må venne seg til å se andre jobber uten å pipe eller være urolig. Hun må faktisk tåle at jeg jobber med Fie også. Det har gått kjempefint. Hun har vært med meg ut å lagt ut både dirigeringer og felt. For å avlede henne fra fuglen har jeg trent litt fot med godis så fokusen hennes har blitt tatt vekk fra fuglen jeg legger ut. Fie har heller ikke latt seg forstyrre av at Sol sitter ved meg, hverken når jeg har dirigert henne ut, eller ved innkomst med fugl. Jeg syns de er flinke jeg, begge to.

Siden jeg nå har hatt fugl og kanin tint og fremme, ville jeg for moro skyld prøve Sol også. Det har gått over all forventning, hun henter fuglen og kommer hjem. Siste gangen hadde hun lyst til å ta fuglen selv, men fløyta virker den... Jeg tok ett ekstra kast for fotografens skyld, vi ville jo ha noen bra bilder av Sol med fugl. Det siste kastet var vel det for mye, da lurte Sol veldig på om ikke hun skulle ta med fuglen til skattekista si, senga inne! Men jeg brukte fløyta og hun kom som en vind.... Flinke Sola mi.

Jeg har også lagt et blodspor med vinkel for henne, totalt ca. 25 meter. Det gikk også kjempefint, hun sporet skikkelig og hadde heller ikke for høyt tempo. Klauven i enden av sporet er jo en kjempepremie for henne. Hun tok den og løp stolt til utgangsdøra, Fie var inne, og ville vise den til Fie. Men, lyst til å gi den til meg hadde hun ikke, da jeg kom bort knurret hun - klauven er hennes. Men, med godis lot hun seg greit overtale til å bytte, flere ganger. Så temperamentet hennes er akkurat som jeg har visst siden valpene var ca. 5 uker, hun er en hissigpropp! Men en veldig sosial og glad hissigpropp. Hun er heller ikke vanskelig å styre, og det er jeg veldig glad for.

Nedenfor er bildene Lise tok da Sol hentet fuglen.



Klar?

Har'n

Dette var lett

Rett hjem, det var jenta si det

Flink jente det!!

Skal jeg hjem eller ikke tro, bølle eller ikke?

Hjem!!


Min fugl!!

Ingen kommentarer: