tirsdag 30. september 2008

Hektisk helg

De siste dagene har vi tilbrakt i bilen. Lørdag og søndag var vi på Jaktprøve henholdsvis i Rakkestad og på Sokna. Det som er sikkert er at det går ikke bra dersom jeg er uopplagt og ikke har sovet om natta. 1. premien forsvant da tregheten min slo til. Det går ikke bra å sove i timen for å si det sånn. Jeg fikk klar beskjed av dommeren at Fie har alt for å få en 1. premie unntatt en god fører... Jeg misset på dirigeringen, var for treg med fløyta og det straffet seg. For øvrig er jeg kjempefornøyd med Fie, hun gjorde en suveren jobb. Fie kan ikke noe for at jeg gjør bort meg. Fie prikket alle markeringene eksagt, fikk inn begge dirigeringene og jobbet godt i feltet, hun hoppet, svømte, løp og slet og resultatet var alle fuglene kom inn. Så alt i alt er jeg kjempefornøyd med Fie's innsats og ikke fornøyd med min egen innsats. Det ble en god 2. premie tilslutt.

Søndag satte vi kursen mot Sokna og prøve der. Som vanlig trakk jeg siste par, og aller siste startende. Det gjorde ikke noe tenkte jeg fordi det er jo 2 dommere... Det jeg ikke visste var at begge dommerne skulle dømme alle hundene sammen. Dermed gikk det med maaange timer. Men, prøven var krevende for hundene. Den var lang, og det var vanskelige markeringer, dirigeringer og et gigantisk felt. Her gjorde Fie også en god jobb, men hun misset da hun slapp ned en and 1 meter foran meg - da forsvant 1. premien. Forøvrig var dommerne imponerte over kapasiteten, effektiviteten og farten hennes. Resultatet ble, 10 hunder fikk 0 premie, 2 hunder fikk 3. premie og 2 hunder fikk 2. premie - Fie ble prøvens beste hund!!!! Jeg er kjempefornøyd. Med tanke på at hun har hatt et valpekull og vi ikke har fått trent jevnt gjennom sommeren er jeg veldig fornøyd med årets sesong, vi har ikke hatt oddsen på vår side nå til slutt, men Fie har jobbet veldig bra og vi får bruke vinteren på å trene så går det bra til våren tenker jeg.

Mandag ble Fie, Sol og jeg med Lise (datteren min) for å kjøpe en hest til. Så til Jul etter Lise's Frankrike studie henter vi 2 og ikke 1 hest som står oppstallet i Elverum. Det virket som Fie forsto at Valtyr skal til oss, hun stakk etter hesten flere ganger mens den ble vist under rytter for oss. Fie stikker aldri fra meg etter hester - unntatt Lise og Strakur da men da får hun lov, men fløyta er god å ha, hun snur i lufta og kommer tilbake i samme tempo. Tror hun syntes det var gøy med hest igjen. Strakur og Fie har et enormt godt forhold og de elsker å løpe sammen så det ser ut til at Fie får enda en hest å løpe med. Sol syntes det var litt vel meget med mange hester og livlige unghingster, men hun satt og så på med store øyne. Hun hilste på Valtyr hun også. Til info er Strakur og Valtyr Islandshester.

Bildene under er Sol på Osloprøven og Fie på Østfoldprøven i Rakkestad.
Vi venter...

Jaktprøve er rotrening for de små

Fie er ikke alene om å være krøllete....

fuglen skal avleveres også

Farten er det ingen ting å si på

Anda på vei inn...

Ingen kommentarer: