lørdag 29. januar 2011

Vi har fått til en trening








De siste 14 dagene har vi fått til en trening på jordet, med både 4-beinte og 2 beint tilskuer. Da vi kom opp på jordet sto en elgku med kalv og tittet på oss. Heldigvis er Fie og Sol vant til at dyrene i skogen skal kun forfølges med sele og sporline på. De var ikke interesserte i dyrene, men sporene på vei opp til jordet var utrolig interessante. Kua og kalven trakk seg litt tilbake, men jeg så hvor de oppholdt seg under treningen. Øyvind var med som fotograf.

Jeg trente på lange utsendinger og stoppsignaler. I det siste har Sol blitt litt lang i stoppen, så da var det å ta fram tennisballen og trene litt på det. Jeg kan ikke sende Sol ut for så å stoppe henne, da vil hun de neste 20 gangene jeg sender ut stoppe etter 20-30 meter å sjekke om det er stoppsignal på gang. Så stoppsignalet trenes kun i forbindelse med innkalling.

Jeg la ut noen dummier på toppen av jordet og jobbet oss ned til bunnen, for så å sende tilbake. Mens Sol var på vei ut la jeg igjen dummier nederst som hun ikke så. Det var ingen problemer med stopp underveis ut denne gangen. Fie går jo som ei klokke uansett når vi trener.

Jeg kastet noen markeringer også, Sol prikket 2 av 3, den tredje hadde nok forsvunnet litt med i snøen så det ble endel løping før nesa ble skrudd på. Men, det positive var at hun holdt seg i området. Fie var rett ut og rett inn hver gang. Snøen er et problem, det er vel ca. 40 cm med litt skare på toppen og pulversnø under, og dette dummien litt feil da har de litt å gjøre, det er nok ikke mye vitring som kommer opp til overflaten av snøen. Men, det gikk greit - alle dummiene kom hjem denne gangen også.

Vi avsluttet med et felt på nedsiden av elgene, de hadde forflyttet seg enda litt høyere så da kunne jeg legge ut felt der de hadde stått. Greit å trene på dette når vi har elg som forstyrrelse. Jeg gjorde litt annet før vi gikk tilbake til feltet der de fikk plukke 2 hver seg 2 ganger. Fie gikk tilslutt da, siden det bare var 2 igjen.

Jeg føler vi ligger endel etter skjemaet til prøvestart til våren. Det har blitt altfor mye skigåing - noe jeg syns er kjempegøy, og alt for lite trening siden Jul. -trøsten er at jeg er opptatt første helgen i april. Så da er det kurs før neste prøve i månedsskifte april/mai.

Nå starter også Jegerprøvekurset opp, med endel forberedelser og møter fremover. Så det er nok å holde på med ja.

Ingen kommentarer: