torsdag 5. august 2010

IWT, International Working Test

Laget vårt, Fredrik og Lea, Øyvind og Irma, meg og Fie

Fotografer alle bildene er; Kari Hansen, Linn Bryh Jacobsen og Tormod Ruud

Lørdag 17. og søndag 18. juli var dagene for IWT. Vi har trent, og jeg har gruet og gledet meg i store mengder i lang tid. Jeg gruet meg mest fordi jeg lurte på om vi ville holde mål eller dumme oss ut. Jeg syns vi kom fra det med æren i behold jeg. Fie's svakheter var hele laget klar over, men vi visste også hva hennes sterke sider er. Og det stemte.

Postene ble lagt opp til 5 poster på lørdag og 5 poster på søndag, og alle lagene skulle gå alle postene, dvs. ikke noe finale på de beste lagene på søndag.

Vi var satt opp som lag nr. 2 i katalogen - heldigvis tenkte vi da får vi noen å se på før oss. Men, neida lag nr. 1 hadde trukket seg så da var det oss som måtte først i ilden.
Fie kommer hjem post 1

Post 1 var en dirigeringspost; 2 dummier i et skogholt ca. 100 meter unna og 1 dummi i vannkanten ca. 80 meter unna. Jeg var nr. 3 på laget og skulle starte sist hver gang. Vi fikk dummien i skogholtet - jeg sendte og Fie gikk rett ut og fant raskt sin dummy og returnerte 20 av 20 poeng. Da ble skuldrene senket, vi fikk en knallstart.

Avlevering post 2

Post 2 var en kombinasjon av markering og dirigering. det ble kastet 2 markeringer omtrent samtidig - Fie fikk med seg nr. 1 men ikke nr. 2, dessverre. Nr 2 mandet utpå et jorde godt over 100 meter unna uten referanser for oss. De to andre hundene på laget ble sendt og gjorde en super jobb begge to, en på første markering som også Fie hadde fått med seg og en dirigering også denne i vannkanten. Jeg sendte Fie og fikk henne ut på jordet, men hun var langt ut og forbi dummien. Etter mye om og men fikk jeg henne mot dummien og heldigvis fant hun den tilslutt. Det ble 9 av 20 poeng så der mistet vi mye.

Fie sendes post 3

Post 3 var en ren markeringspost. En dobbeltmarkering første drøye 100 meter unna og andre ca. 140 meter unna. Først kastede dummy skulle også inn først. Jeg sendte og stoppet Fie omtrent der den første lå i linje ned i en dump på jordet. Fie forsvant ned i dumpa og kom rett etterpå opp med dummien, puuhh, da var den inne. Nr. 2 var ikke noe problem, jeg sendte og hun plukket raskt dummien. Der ble det 40 av 40 mulige.

Post 4

Post 4, det var marerittposten for meg. Ren dirigeringspost med en drive og mange kastede dummier først som ble plukket inn - bare ren forstyrrelse altså. Første hund på laget hadde en dirigering ca. 200 meter ut på linje langs siv og litt skog. Den kom ikke inn, 2. hund hadde en dirigering på over 200 meter ut på jordet og opp på en kolle. Den kom inn - heldigvis. Fie's dirigering var på drøye 100 meter gjennom et skogholt, Fie forsvant i skogholtet og jeg klarte ikke å få henne ut derfra - hun dukket opp flere steder nedover, men uten dummy selvfølgelig - den lå jo gjennom skogholtet og opp på den andre siden av skogholtet. Der fikk vi 0 poeng. Her mistet laget vårt over 40 poeng i og med at to av oss nullet.

Post 5, var en kombinasjon av markering og dirigering igjen. Selvfølgelig skulle vi få dirigering der også. Men den kom forholdsvis greit inn og vi fikk 17 av 20 poeng. Etter post 5 var dagen over for vår del og jeg var fullstendig utslitt, Fie var også temmelig sliten.

Søndag startet vi på ny frisk, med ett hovedmål for laget - ingen av oss skulle nulle på noen av postene. Vi klarte det alle sammen, ingen nuller på søndag.
Fie kommer opp av vannet

Post 6 var vannmarkeringspost. Først 1 enkel markering som hund nr. 1 ble sendt på mens den var på vei ut ble det kastet en dobbeltmarkering som de to andre skulle hente hver sin. Jeg måtte dirigere Fie litt og da ble det 15 av 20 mulige poeng her.

Post 7 var en Walk Up men en enkel markering foran linja, avstand drøyt 100 meter, og så var det 2 kaninmarkeringer øverst på siden av linja hvor Fie fikk med seg den første men ikke den andre - da ble selvfølgelig Fie sendt på nr. 2. Det ble mye blåsing og dirigering, men dummien kom hjem tilslutt. 10 av 20 poeng fikk vi her.

Post 8 var en drive på en åskam. Det ble kastet 4 dummier hvorav vi skulle hente hver vår. Siden vi var nr. 3 på laget skulle vi også starte sist - da det var 2 dummier igjen i området. Heldigvis er Fie rå på akkurat det så hun forsvant rett ut og plukket dummi ganske fort og kom hjem. Da var det 20 poeng her.

Fie kommer inn på markeringsposten

Post 9 var en ren markeringspost med store avstander. Markeringene falt på 100 til godt over 200 meters avstand. Fie prikket alle tre, men skulle hente den siste - den hadde hun fullstendig kontroll på. Rett ut og rett på dummien med en gang, og rett hjem. Her ble vi trukket ett poeng fordi hun gikk rundt meg og avleverte, dommeren ville ha avlevering i front. Da ble det 19 av 20 poeng.

Siste dummy på vei inn

Post 10 og siste post var nok en Walk Up. Nå begynte vi å ble slitne alle sammen, både hunder og folk. Vi gikk på et gigantisk jorde uten referanser - men jo, vi hadde E-6 noen hundre meter unna og lyktestolpene der var fine referansepunkter for oss. Fie så ikke akkurat nedslaget og da ble det litt blåsing i fløyta og 15 av 20 poeng hanket vi inn her. Totalt fikk vi 165 poeng over de to dagene.

Alt i alt en enorm opplevelse å få være med på. Det var jo lag fra Norge, Sverige, Finnland, Danmark, Tyskland, Sveits og Italia. En opplevelse å se de andre hundene fra Europa jobbe.

Jeg fant også ut at det hadde vært supert å ha større områder med forskjell i terrenget å jobbe på. Jeg og Fie er ikke vant med dirigeringer og markeringer som går på mye over 100 meters avstander.

1 kommentar:

Unknown sa...

Grattis med fin innsats, Mette! Mersmak?