torsdag 26. august 2010

Jaktcup post 5

Så er Jaktcupen igang igjen. Denne gangen var oppgaven minne og sidedirigering for Sol og andejakt for Fie.

Sol har tydeligvis bestemt seg for at jaktcup, da er det dagen hun skal bølle og finne på ting. Så også denne gangen - første dummy ble kastet og hentet som den skulle. Så ble det kastet en ny dummy til samme sted, Sol og jeg forflyttet oss ca. 20 meter og ny dummy ble kastet. Vi gikk tilbake til utgangspunktet og jeg satte igjen Sol for så å dirigere henne ut til dummien som gikk først. Neeii, sa Sol jeg henter den sist kastede jeg... Jeg satte Sol tilbake på riktig sted, og gikk unna, nytt sidetegn - og Sol dro rett ut og hentet dummien som hun skulle hentet litt tidligere... men, men, det er godt dette bare er trening og ikke noe alvorlig offisiell konkurranse. Enden på visa var 2 av 20 oppnåelige poeng. Skal det gå noe dårligere nå blir det minuspoeng på neste jaktcup....

For min del er det endel enklere med Fie, hun gjør det hun skal uten alt for mye surr i hvert fall. Øvelsen idag var lagt opp som en andejakt, vi var 3 som sto på linje og gikk på linje mens det kvekket borti sivet. Etter ca. 40 meter stoppet linja og vi bare sto og glodde ut på et vannspeil - mens regnet og vinden pisket rundt ørene på oss, det var skikkelig utrivelig vær. Etter ca. 5 minutter begynte det endelig å skje noe, det ble kastet 3 dummier på land og 3 på vann. Hver av hundene skulle hente 1 på vann og 1 på land. Dummiene som lå på vannet drev fort avgårde og etterhvert var det ikke lett å se hvor de var. Fie skulle gå tilslutt på vann og fikk dummien som hadde drevet helt ut av syne og som langt forholdsvis langt ut. Det ble en del blåsing og dirigering ja, før hun fikk den inn, men - den kom inn.

Så var det landmarkeringene, også denne gangen skulle Fie gå tilslutt. Der hadde hun full oversikt, jeg sendte henne i retning mot dummien, og hun forsvant inn i skogen og borte var hun - jeg blåste innkalling med en annen fløyte og dermed hørte hun heller ikke, det var ikke "hennes" innkalling nei. Plutselig dukker hun opp et stykke ut og traver i rett linje ut fra skogen og bort til dummien og plukker den og kommer inn. Jeg ble himmelfallen - jeg trodde hun var fullstendig på bærtur da hun forsvant inn i skogen, men hun gadd bare ikke gå i alt det våte gresset og vannet når hun kunne være i skogen i stedet.... Ikke dum den dama der nei. Dette var en todelt øvelse og her var det mange poeng vi kunne få - 20 på fot og ro på linja og 20 på markeringene. Fie fikk 19 på fot og 18 på markeringene, dvs. totalt 37 av 40 poeng, slett ikke dårlig siden hun hadde bandasjert fot.

Jeg fant ut på IWT at fløyta jeg bruker ikke bærer langt nok og har kjøpt en field trial fløyte som har en helt annen lyd en den fløyta vi har brukt før, jeg tror det kommer til å ta litt tid å innarbeide den nye fløyta og at Fie skjønner vi har en annen lyd nå enn tidligere.

Ingen kommentarer: