torsdag 26. august 2010

Vanntreninger med Sol

Men, ha det gøy med tennisballer i vann...foto S.Winsevik


Jeg har i sommer opplevd at Sol ikke vil gå i vann. Resultatet av det er ganske mange grå hår for min del etterhvert. Vi har trent både alene og opplevd at Sol ikke vil i vann og sammen med andre. Det er godt å ha noen å trene med som kan komme med forslag til hva som kan være årsaken. Det fikk igang tankene mine, og jeg fant ut at Sol lar seg trykke av andre ved vann, og også Fie.Det er nesten som om Fie sier til Sol at den dummien vil jeg ha, og da sier Sol at det er greit det og hun sitter som en prest, ikke snakk om at hun går i vannet da.

Etter jeg fant ut det har jeg lagt om litt på hvordan jeg trener, Fie blir bundet litt unna og da går Sol mye bedre. Hun er også blitt lei av det samme treningsvannet, jeg lurer på om hun syns det er kjedelig. Når jeg har gått til andre vann har hun ikke hatt problemer med å hente.

Et annet resultat av vann-nekten hennes er at jeg har latt henne knalle og ikke tenkt på avlevering i hele tatt, så da har også det blitt bare surr. Avleveringene tok jeg tak i for noen dager siden og satte hardt mot hardt og det hjalp. Nå avleverer hun 9 av 10 riktig, heldigvis.

Jeg har også fått noen råd om hvordan trene vann, for å variere litt. Det har også fungert veldig bra. Jeg har satt henne igjen på den ene siden av en vik med en dummy synlig bak. Jeg har gått rundt og kallt henne inn over vika, for så å sende tilbake til dummien der hun satt, tror hun syns at det er ganske morsomt. I dag fant jeg en liten dam hvor det bare var 4-5 meter over på det smaleste, og kastet over. Hun kastet seg uti og svømte over uten å betenke seg et øyeblikk. Jeg forflyttet meg bakover og sendte igjen, like bra resultat. Jeg sendte og blåste stopp ved vannkanten, hun stoppet og jeg ga utkommandoen og hun heiv seg uti vannet, svømte over og returnerte til meg - da sto jeg ca. 5 meter fra vannkanten og fikk dummien i hånd før hun ristet seg - Perfekt!! Da ga vi oss.

Fie stakkars, hun får ingenting på vann eller land - hun er forsatt med sokk og jeg er forsiktig med trening nå. Det viktigste er å få henne opp å gå til jaktprøvene vi skal på om noen uker.

Ingen kommentarer: