søndag 6. november 2011

Konkurransesesongen med Sol

Vannpost på flatmesterskapet 12.6.11, fotograf Ann Cathrin Solbakken

Vi har stilt på noen prøver både WT og jaktprøver med vekslende hell. Vi stilte på Flatmesterskapet i Hokksund, Sol gikk kjempebra på 4 av 5 poster. Den 5. var vann og der fikk vi en forstyrrelse som Sol ikke takla helt. Det var mengder med vann i elva så den gikk langt over sine bredder, dermed sto vannet over gangveien og mange trær sto i vann deriblant en furu med kongler. I det skuddet og dummien gikk datt det også ned en kongle fra treet - da var Sol ute å "padle" hun klarte ikke å slippe ploppet fra konglen og dermed ble det 0 på den posten. På de 4 øvrige postene hadde hun 77 av 80 mulige poeng så da ble jeg litt oppgitt. Men, Sol var enda vanskleigere å få i vann da så kanskje hun brukte kongleploppen som sin avledning...

Vi har stilt på 3 jaktprøver i AK denne høsten og det har vel heller gått dårlig. Den ene prøven var vanskelig der fikk vi en 3. premie. Det aller mest postive og som gjorde meg kjempefornøyd var at Sol var 1 av 4 hunder som klarte å svømme over - de resterende 9 hang i vannkanten på feil side, de kom seg ikke over vannet. Da var jeg stolt over prestasjonen til Sol - det viste seg i hvert fall at treningen vår i sommer har nyttet. De to øvrige prøvene fikk hun 0, den ene var hun fullstendig ute av kontroll, hun bokstavelig talt hang i taklampa - var helt gærn. Den andre der tror jeg det var mengden av tilskuere og deltakere som sto rett ved oss med paraplyer og store regnponchoer som gjorde at hun ikke turde å komme inn til meg med viltet - hun slapp det 3 meter unna meg 2 ganger. Hun er en pingle og det vet jeg jo.

Høstens store WT, Retrievermesterskapet deltok vi også på. Der gjorde hun en flott jobb og fikk bra poengsummer hele veien, jeg er veldig fornøyd med henne der - hun fikk 89 poeng av 120 mulige.

Sporprøvene har jeg kommentert tidligere.

Ingen kommentarer: