søndag 6. november 2011

Sommersesongen med Sol








Hva har Sol jeg trent på i sommer tro? Ikke noe å lure på, vann, vann, vann og atter vann.Sol sluttet brått i fjor sommer å gå i vann, hun nektet plent - det var ikke mulig å få henne uti, ja 2 meter fra land var greit, men 3 meter? ikke snakk om. Da årets sommersesong begynte hadde jeg ett mål med Sol, og det var å få henne uti vannet og hente dummier, enten det var på blankvann eller over. Vi trente fortrinnsvis på å sende over til den andre siden, og etter hvert gikk det bedre og bedre. Jeg måtte noen gangen fortelle henne at, jo hun skulle hente dummien og svømme, ikke løpe rundt. Hun er en liten smart hund, så hun svømmer over til andre siden og når hun skal tilbake vurderer hun om det er lettere og raskere å løpe rundt eller om hun skal svømme. Kjenner hun veien rundt løper hun, er veien ukjent svømmer hun.

Vi er så heldige at vi har 3 vann i gangavstand så jeg fikk absolutt variert vannene vi trente ved. Det fineste er bildene over. Første gangen jeg skulle sende over der, gikk jeg rundt og la ut, Fie og Sol satt og ventet et godt stykke unna, Sol må ikke se eller være med rundt på den måten - da løper hun rundt hjem. Jeg gikk frem til toppen av knatten, det er et stykke ned før hun nådde vannkanten - Jeg sendte og under over alle undre hun gikk!!! Over vannet til andre siden - der lå dummien i vannkanten, etterhvert har jeg flyttet dummiene opp til stolpene til kraftlinja og dit går hun uten problemer. Hun har heller ikke skjønt veien tilbake på land, så da svømmer hun begge veier. Hele bildeserien over der derfra.

Etter endt badesesong kan jeg oppsummere med at hun går i vann og svømmer over, men må nødes og presses litt tidvis. Neste års prosjekt er da å få mer spontant uti vannet.

Ingen kommentarer: