tirsdag 16. november 2010

Jaktprøver

Jeg og makker venter på dommeren

Første oppgave blir gjennomgått av dommer

Fie på vei inn

2 dagers jaktprøver er over - noe Fie tydeligvis er glad for...

Flinke fotografer på bildene er Kari Hansen og Sarita Winsevik - som vanlig....

September var måneden hvor vi skulle stille på 4 jaktprøver, 3 helger på rad. Det er tøft å gå såpass mye, både for Fie og for meg. I år hadde Fie en skadet forlabb, dvs. en ødelagt klo. Hun måtte bruke sokk på den ene forlabben på alle prøvene for å beskytte nerven og den nye kloa som kommer. Dette preget oss litt på alle prøvene.

Vi begynte med Østfolds dobbeltprøve. I gjennomgangen tenkte jeg mitt - dvs. at dette ville bli tøft for Fie og labben. Det var mange og lange apporter. Vi kom oss gjennom første del av prøven uten noen store problemer, og jeg var kjempefornøyd med Fie. Prøven ble avsluttet med en vannapport tvers over et vann, vi sto oppe på en fjellrabb og Fie måtte omtrent 2 meter rett ned gjennom en smal kanal, opp på et sivbelte og videre over til den andre siden av vannet. Ja, ja tenkte jeg, vi har trent mye på å sende over til den andre siden i det siste så kanskje det går greit. Men, jeg måtte virkelig trykke og til slutt gikk hun over og fant dummien. Jeg var kjempefornøyd - det er omtrent første gangen jeg har fått henne over til den andre siden, hvor jeg har hatt flere hindre først, som vann og siv. Premiemessig lå vi an til en 1. premie fram til vanndirigeringen, der datt vi ned til en 2. premie noe jeg er kjempefornøyd med.

Dag to foregikk på et jorde med 4 stykker på linje og forskjellige oppgaver underveis. Det var flere ordentlig vriene både markeringer og dirigeringer. Den vanskeligste dirigeringen for oss var som vanlig i vann. Først ca. 60 meter over jorde og så over et siv/vannbelte og inn på en øy hvor dummiene lå. Vi fikk inn alle dummiene denne dagen også og endte med en velfortjent 3. premie.

Helgen etter var det Oslo-avdelingen som sto for tur. Prøven gikk her på jordene til Bogstad gård, flott prøveterreng! Vi var 8 stykker på linja og de to ytterste på hver flanke jobbet. Her surret jeg det skikkelig til for Fie - dessverre. Jeg tok feil av hvor en markering lå og dirigerte henne 50 meter i feil retning... at det går an!!! Det gjør det, vi fikk inn alle dummiene på denne prøven også, men min feildirigering kostet oss dyrt - det ble en 3. premie. Kommentaren fra dommerne var; gå hjem og tren på markeringer - ikke bikkja men DU!!!

Siste helgen var i Vestfold. Her ble prøven lagt opp som en Muck Trial - jeg kjente igjen flere av momentene fra IWT. De forskjellige momentene var ikke like for noen av hundene, det var variasjoner for alle sammen, både på markeringer og dirigeringer. Denne dagen var Fie totalt høyrevridd - det var ikke mulig å få henne til venstre i hele tatt. Jeg ble ganske irritert etterhvert - uten at det hjalp noe særlig. Så fasiten her var 2 dummier som ikke kom hjem og premien deretter - nemlig 0premie. Dommerens kommentar her var at jeg hadde en meget mørkeblå hund - den gikk kun til høyre og konsekvent ikke til venstre... Dagen ble ikke noe bedre av at Oslofjordtunnelen var stengt og jeg brukte 2 timer ekstra på en strekke som vanligvis går på 20 minutter...

Så da var årets prøvesesong over for vår del, heldigvis. Jeg er fornøyd med innsatsen vår. Sol har ikke stilt på prøver i høst, kun vært med som selskapshund. Men, stille 3 helger på rad er i meste laget, kanskje jeg endrer litt på det til neste år.

Ingen kommentarer: