tirsdag 16. november 2010

Rådyrjakt





Vi har også vært ute på rådyrjakt denne høsten. Det er alltid like spennende det også. Bildene over er fra årets fellesjakt i Jeger og Fiskerforeningen - der tar vi med oss 1. gangsjegere og årets jegerprøvekandidater. Uerfarne jegere blir plassert sammen med hver sin erfarne jeger.

På disse jaktene har Fie, Sol og jeg jobben som drivere og sporhunder. Vi går og Fie og Sol leter etter dyr. Da ser jeg ikke mye til dem, de er rimelig lange i dragene. Dersom de finner dyr returnerer de ganske raskt til meg og rapporterer funn. Det er alltid like spennende med denne typen jakt. Den passer meg bra også, jeg begynner fort og fryse og da er det greit å ha jobben som driver. Denne dagen ble det ikke fall, men vi forsøker igjen senere i november. Det er fast hver høst; fellesjakt siste lørdag i oktober og siste lørdag i november.

Jeg tar meg en tur ut innimellom selv også, men da lar jeg hundene være igjen hjemme. Er vi flere som jakter er hundene med, de syns det er supergøy med jakt begge to.

Her kommer jo selvfølgelig dilemmaet mitt inn - som rådyrhunder og ettersøkshunder må de være meget selvstendige og ta avgjørelser selv. Som fugleapportører må de følge fører og signaler fra denne, dvs. så uselvstendige som overhodet mulig... Kombinere disse to jakttypene er ikke det aller enkleste, selvstendigheten jeg trenger i rådyrjakta vil prege all type jakt, også fuglejakta. Men, jeg ofrer heller uselvstendigheten i fugle jaktprøvesituasjoner for selvstendigheten i ettersøk og rådyrjakt. Drømmen er jo selvsagt å klare å balansere disse to jakttypene - jeg syns jeg har klart det ganske bra med Fie, men, hun har sine meninger, kanskje det går enda litt bedre med Sol, vi får se.

Ingen kommentarer: