mandag 6. desember 2010

Ettersøk

Hva skal jeg finne på en lørdagskveld - etter inntak av en bedre middag og ett par glass vin? Jo, jeg går ettersøk... Jeg ble oppringt om et skadeskutt dyr litt ut på kveldinga. Middagen var spist og vinen varmet godt. Problemet da er jo at jeg ikke er kjørbar - så jegeren måtte komme og hente oss. En fordel med å sitte i Viltnemnda er at da har jeg lov til å gå ettersøk etter mørkets frembrudd, jeg gjør ettersøket offentlig og da kan vi gå. Lovverket er såpass idiotisk - og laget av en som kun sitter bak et skrivebord - at det er ikke lov å gå ettersøk etter skadeskutte dyr etter mørkets frembrudd, det er ikke lov å bruke medbrakt lys - dvs. lykt, da skal en vente til påfølgende dag. Lidelsene som dyret har er nok ikke tenkt på.

Ut fra hva skytteren fortalte om skudd og skuddreaksjon var jeg temmelig sikker på at vi ville finne dyret. Da var det Sol jeg ville bruke, hun har ikke gått ettersøk etter skadeskudd tidligere, kun etter påkjørte og syke dyr.

Vi ble hentet og kom frem til skuddstedet. Sol hadde ingen problemer med å finne sporet, det var litt blod på liggeplassen, men ikke noe i sporet. Etter noen meter, ikke langt - støkket Sol dyret ut av sårleie. Dyret var så nære oss at det var hardt såret. Det stakk avgårde igjen og vi fulgte på etter en liten stund. Etter litt så jeg dyret rett foran Sol, så da holdt jeg henne igjen og lot skytteren overta. Jeg
holdt Sol litt igjen og vi sto vel 5 meeter fra dyret som da lå nede. Skytteren avlivet dyret og jeg slapp Sol bort - det var stas det, hun var kjempestolt og veldig ivrig.

Det var ett par spennende timer for Sol og meg. Litt mer spennende å gå ettersøk enn å sitte foran TVen og glo. Sol var i hvert fall kjempefornøyd med dette påfunnet. Hun kveilet seg sammen i senga si og snorket.

Ingen kommentarer: