lørdag 25. desember 2010

Hjemmebesøk av gaupa

Ikke lett å se - men det er et sporavtrykk ved siden av fløyta

Gaupespor ved rådyrfall

Her er middagen til gaupa



Tilbake 1 døgn etter og dyret mangler 2 av beina


Vi har hatt hjemmebesøk av gaupa. For kort tid siden gikk alarmen hos hestene. De løp frenetisk frem og tilbake på beitet og stirret opp i skogen. Vi så ingenting og hørte heller ikke noe - men det gjorde hestene. Det var tydelig de ikke likte seg, det var noe som skremte dem. Jeg gjettet det var gaupe og det stemte, både sportegn, funn og også observasjoner gjort av andre bekrefter dette.

Det er ikke første gang vi har gaupebesøk hos oss. Min bedre halvdel gikk på gaupa ved hestebeitet for ca. 4 år siden, da jaktet den på rådyr. Vi hadde ikke hestene hjemme da, så det var ikke de som varslet den gangen. Han var heldig og så den da han kom fra tur med hundene - han går tur ca. 4 ganger i året for meg, og ser gaupa. Jeg har enda ikke sett den, men funnet endel rådyr som den har forsynt seg av. Etterhvert har jeg også lært meg hvor den holder til her i strøket. Det er alltid spennende å få naturen så nært innpå huset.

Et av "husrådyrene" ble også tatt av gaupa rett ved huset for ett par år siden. Jeg oppdaget at et av dyrene manglet og gikk litt rundt for å se hva jeg fant - og jeg fant dyret. Det var blitt middag for gaupa.

Akkurat i disse dager er det konstatert at det går 3 gaupemødre ved henholdsvis 1, 2 og 3 unger her ute på halvøya vår, så det er ikke rart det begynner å minske på antall rådyr.

Vinteren så langt er også rimelig kald, så det blir nok endel avgang på rådyrene utover senvinteren. Det skal bli spennende å se hvordan stammen klarer seg - det blir nok endel som kommer til å fryse og sulte ihjel mot våren.

Ingen kommentarer: