mandag 6. desember 2010

Hva annet kan vi finne på

i denne kulda da tro? Det er ikke noe særlig å trene med dummier i hvert fall. Det er snø og kaldt - under -10 hver dag og snø.

Jeg har jo jobben i Viltnemnda, og nå har det kommet forespørsel fra fylkesmannen om gaupe her ute. De skal sette opp endel viltkameraer rundt om i Follodistriktet i tråkkene til gaupa. Da har jeg litt å gjøre - jeg har en formening om hvor gaupa har tilhold her i nærheten, så jeg gikk dit. Jeg har funnet rådyrfall på den åskammen før og jeg vet at gaupa trives der. Det var det sinnsykt mye tråkk fra gaupa, og ikke bare en gaupe men to. Sannsynligvis mor med en unge. Finner jeg gaupespor er det bare å begynne finletingen etter maten til gaupa - nemlig rådyr. Her har jeg god hjelp av Fie og Sol. Fie vet når vi er ute og leter etter dyr, Sol har en god læremester i Fie.

Etter litt tråkking rundt fant vi et interessant spor og fulgte det. Vi gikk vel ikke mer enn 100 meter før det lå et rådyr foran oss. Det var tatt på normalt gaupevis. Gaupa tar innmat og veldig ofte hodet først, men det satt fortsatt på her. Det er morsomt å følge med på hva som skjer ute i naturen, særlig når jeg tenker på hvor få mennesker som egentlig vet hva som rører seg rundt dem i skogen. Dette dyret jeg fant nå, lå ikke mer enn 15 meter fra en opptråkket sti - utrolig at ingen oppdager hva som ligger rett i glaninga.... Det var jo selvfølgelig tilfeldig at dyret lå så nære en sti, men tenk hva en kan se bare ved å gå litt utenfor allfarvei og følge med på sportegn en finner i skogen.

Jeg har gått tilbake til dyret de siste 2 dagene, men nå er nok gaupene skremt vekk av meg og hundene og reven har overtatt rådyret.

Ingen kommentarer: