mandag 6. desember 2010

Rådyr og sånn

De siste 3 ukene har det vært liv og røyre med hensyn til rådyr. Jeg har hatt vakt og 3 påkjørsler den uka, selvfølgelig er det alltid på natta eller grytidlig om morgenen. Fordelen med dette er jo at jeg får stadig påfyll av rådyrklauver og det trengs.

Siste dyret jeg slaktet hadde jeg nesten hjelp av en rev. Den sto bare 6-7 meter fra meg og fulgte med - alltid artig med litt liv. Fie og Sol var inne, derfor turde reven å være i nærheten. Den var såpass "husvarm" at den ikke brydde seg om at det kom bil og sjåføren passerte reven på 3 meters hold på vei til meg og slaktet. Det var en stor flott hannrev. Der kommer mitt lille dilemma inn, egentlig burde jeg ta den reven. Reven tar ca. 40% av alle nyfødte rådyrkalver, og som jeger er jeg jo interessert i at rådyrstammen vokser og det blir færre rev. Samtidig syns jeg det er ganske koselig å ha en "husrev" gående her.... Så da kan jeg jo fortsette å lure på hva jeg skal gjøre.

Ingen kommentarer: