søndag 24. april 2011

Helgekurs i Sverige

Foto bildene under, Morten Nilsen





Sol på vei inn, foto AK Olsen

8.-10. april satte vi kursen sydover til Backamo utenfor Uddevalla. Det var kurs med Jens og Sofia Palmquist. Vi hadde meldt oss på AK/EK gruppa og vi fikk endel å jobbe med denne helgen. Trykket var stort hele tiden og hundene fikk virkelig kjørt seg. Jeg fakt ut at vi har vel gjort treningen for enkel, det er lurt å ha noe strekke seg etter.

Kurset startet lørdag med at vi skulle legge igjen dummy til dirigering, avstanden var valgfri. Vi fikk vite hvor vi skulle sende fra og selv bestemme liggestedet. Jeg valgte det midterste stedet der avstanden var 80-90 meter. Før vi fikk sende til denne dirigeringen skjedde det veldig mye med markeringer etc. Da jeg endelig skulle sende Sol hadde hun glemt hvor dummien lå, men hun husket alle markeringsnedslagene som lå mellom meg og dummien. Her fikk jeg beskjed om å kalle inn hver gang hun skjente ut av linja, jeg skulle ikke bruke fløyta, den ville da fungere som en korrigering og det var ikke meningen. Fløyta skal være en hjelp og noe positivt. Etter hjelp fra Jens og en startpistol kom hun seg ut til riktig sted og fikk funn. Vi la ut dummy på eksakt samme sted og gjentok øvelsen med en liten vri, da husket hun eksakt hvor dummien var og det var ingen tvil denne gangen heldigvis.

Dagen fortsatte med mer eller mindre vanskelige oppgaver, og mange aha-opplevelser for meg. Det var to slitne sjeler da kursdagen var over ja.

Søndagen var trykket enda større, og vi fikk kjørt oss like mye denne dagen. Sol fungerte veldig bra, hun gjorde det hun skulle stort sett hele tiden. Det ble kastet markeringer drøye 100 meter unna, det var for langt. Det var ikke mulig å få henne så langt ut i hele tatt, hun snudde ca. 30 meter unna hver gang.

Jeg var sliten da vi endelig satte kursen hjemover etter denne meget vellykkede kurshelgen på et flott kurssted. Suverene treningsområder, god mat og kjempehyggelige kursdeltakere. Kan man ha det bedre?

Ingen kommentarer: