lørdag 2. april 2011

Vi trener nå vi også


Sol slapper av mens hun venter på tur

Etter skisesongen ble avsluttet 21. mars har vi hatt mer tid og overskudd til å trene igjen.

Det er helt tydelig at vi har trengt denne treningspausen alle tre. Den siste uka har dirigeringer falt på plass for Sol. Nå skjønner hun endelig at det er bare å løpe inntil ny beskjed kommer.... Hun har forholdsvis raske stopper, og god forståelse for mine armsignaler. Hun klarer også etterhvert nesten å vente til klarsignalet fra meg kommer, det blir i hvert fall bedre for hver dag nå.

Fordelen vi har hatt nå i vinter er at jeg har tråkket opp stier med truger, for så å kunne dirigere inn i disse stiene, da har det blitt fine rette linjer både ut og til siden. Markeringsflaggene har jeg også brukt flittig for å kunne blåse stopp på rett sted. nå blir det etterhvert vanskeligere og vanskeligere siden snøen forsvinner, men enda vil den nok ligge en stund til, kommer litt an på lufttemperaturene selvfølgelig. Det er i hvert fall ca. 30-50 cm snø igjen på jordet, litt mindre der det er tråkket opp.

Fie, hun er en gammel ringrev for å si det sånn, på godt og vondt. Hun løper til første flagg for så å stoppe, så til neste flagg også videre. Jeg må sende henne hele tiden. Første gangen løper hun fint ut, og så fortsetter det med egeninnlagte stopper fra Fie. Så jeg sender ikke henne for så å dirigere noe særlig.

Endelig harg også en stor fordel med å trene 2 hunder samtidig. Neste post i jaktcupen er trippel markering med sending av hund annenhver gang på markeringene. Det har jeg forsøkt med strålende resultater for både Sol og Fie. Det vanskeligste er egentlig å huske for meg, og hvilke som har kommet inn. Fie og Sol holder fint orden på det selv. Nå gleder jeg meg til snøen går så vi kan få litt lengre avstander på markeringene.

Ingen kommentarer: