søndag 24. april 2011

Vilttrening

Sol med and

Valtyr og Carmen

Valtyr, Carmen og Humla

Jeg avtalte med en av de andre at vi skulle trene med vilt Skjærtorsdag. Da måtte jeg legge oss i skikkelig trening. Sol har jeg omtrent ikke trent vilt med i hele tatt, og kanin har hun aldri hentet. Det var bare å finne frem and og kanin fra fryseren og tine opp.

Det gikk veldig bra, hun tullet med kaninen de første gangene, men så brukte jeg pipetennisballen som belønning og plutselig kom både kanin og and inn uten noen store problemer. Hun slapp de ned foran beina mine i begynnelsen, men det bedret seg også raskt.

Da treningsdagen kom hadde vi 10 fugler, 4 ender, 3 alker, 1 fasan, 1 nøtteskrike og 1 due. Det var fugler i alle størrelser for å si det sånn. Vi la ut 2 felt ett lett og ett litt vanskeligere hvor vi merket av hvor fuglene lå. Da kunne vi både holde øye med hva hundene gjorde samt legge ut feltene på nytt.

Sol hentet de fleste fuglene, den eneste hun hadde litt vegring mot var nøtteskrika. Det var tydelig det var "noe" med den. Hun tok den med da, når jeg gikk ut til henne for å få inn fuglen.

Før vi trente kom Lise innom med Valtyr, hun hadde vært ute på ridetur. Det er alltid koselig med besøk syns jeg. Sol var av den bestemte oppfatningen at Valtyr tilhører henne og må passes på - det er ikke jeg enig i, så der må vi ta en diskusjon ved en passende anledning, dvs. når vi har treningsbesøk, og hun prøver seg igjen. Jeg trodde anledningen kom idag, men da var hun en engel - ikke antydning til noe som helst. Sikkert fordi jeg planla ned i detalj... Men, det kommer flere anledninger.

Ingen kommentarer: