tirsdag 29. desember 2009

Trening av hest og hund

Lise og Strakur




Julaften og første juledag kom snøen. På 2. juledag stoppet snømengden på ca. 60-70 cm ettersom hvor store fonnene var. Jeg overtalte Lise til å ta med Strakur opp på jordet for å trene ham der, samtidig som de tråkket spor til meg og hundene. Jeg fikk akutt treningsabstinens etter 14 dager uten trening.

Det er ikke lett å trene i så mye snø. Strakur løp opp og ned jordet noen ganger, da ble et spor som vi kunne gå i samt legge dummier i. Etter hvert fant vi en lur måte å gjøre det på. Jeg la igjen dummiene og tok med meg hundene og sendte dem tilbake. Så tok Lise med seg dummiene og gallopperte opp jordet og la ned dummiene. Jeg sendte Fie først og så Sol, og mens Lise gikk ned til meg hentet begge hundene hver sin dummy. Dette gjentok vi 4 ganger - det holdt. Jeg forsøkte å sende ut og blåse stopp og søk, men det var ikke så lett - dummien forsvant ned i snøen og avga ikke noe vitring. Jeg brukte ikke de vanlige dummiene, men de som ikke blir så våte og sørpete.

Det er ikke lett å trene noe med disse snømengdene. Jeg har gjort det enda en gang, men det er tungt å gå legge ut, samt det blir heller ikke så veldig bra trening i og med hundene ikke finner dummiene med en gang selv om de er i riktig område. Dummien bare forsvinner ned i snøen.

Ingen kommentarer: