mandag 7. desember 2009

Ikke lett å trene i våt snø...

Den siste uka har snøen kommet, og den ligger fortsatt. Det ble påfyll av våt snø absolutt hele lørdagen. Da jeg våknet i dag var det kommet ytterligere noen centimetre med snø - så nå ligger det ca. 8 cm med tung våt slapsete snø!!!

Vi har trent med dummier flere ganger, men finnes det noe mer ekkelt enn våte, seige og sørpete dummier?? Jeg syns i hvert fall ikke det - og ikke Sol heller, hun har dem i flapsen og de blir filleristet når hun kommer inn i håp om at sørpa forsvinner.. Ikke noe supre treningsforhold her for tiden.

I dag hadde jeg bestemt meg for å la være hele dummitullet. Men, så begynte de små grå å jobbe - hadde ikke jeg kjøpt 2 dummier for noen år siden som var av skaiskinn tro?? Joda etter litt leting dukket det opp 2 svarte "dummier", slanke med kastehåndtak i svensk utgave. Ved siden av har jeg 1 oransje hardplastdummy og 3 dokken fugler fra statene. Da ble det plutselig mulig å trene uten at det ble så veldig sørpete, vått og ekkelt, både for meg og hundene.

Det ble noen lange linjetag for begge to, vellykkede for både Sol og Fie. Så var det en dobbeltmarkering for Sol hvor jeg blåste stopp og ga utsignal videre, det gikk så det suste. Jeg gjorde det samme for Fie og så fikk Sol hente nr. 2 i dobbeltmarkeringen til slutt.

Jeg lot begge to gå fri for så å blåse stopp og kaste dummy på siden av Sol, da ble det både stoppsignal og sidedirigering, denne øvelsen synes Sol er kjempemorsom. Takk til Christine som ga meg den ideen, stoppen fungerer mye bedre etter jeg forsøkte denne utgaven.

Ellers har jeg jobba med bytting - noe jeg fortsatt må jobbe med for å si det på den måten. I dag har jeg latt hele bytteproblematikken være, og heller bare latt det være 1 dummy tilgjengelig til enhver tid for Sol - da er det umulig å bytte i hvert fall.

Nå håper jeg på sønnvind og mildvær så all snøen blir borte...

Ingen kommentarer: