tirsdag 17. mai 2011

Endelig er vanntreningen igang igjen

Jeg er utrolig heldig som har mange småvann i nærheten. Jeg kan gå tur å legge turen innom 4 forskjellige vann med forskjellige utfordringer i hvert vann. Turen tar da noe sånt som 2 1/2 time...

Idag tok jeg med 4 dummier og gikk innom 3 av vannene. Og, Sol er over primadonnanykkene fra i fjor!!! Det virker som om alt er enklere nå, heldigvis. Jeg forsøkte å kaste dummy over en litt bred vik, men den landet 1 meter fra vannkanten hver gang. Jeg sendte Sol og hun svømte rett over, gikk opp på land og derfra dirigerte jeg henne i riktig retning og uti vannet igjen. Jøss og jøss, jeg ble helt imponert over den lille gulingen min. i 70 % av tilfellene fikk jeg også dummien i hånd uten risting først, hun satte seg pent ned og avleverte før risting. Det ble bare bedre og bedre for hver dummy - jeg passet på å ikke overdrive på hver plass, kun 1-2 dummier pr. plass pr. hund.

Vi forflyttet oss videre og kom til vannet som har både våt utgang med siv og gyngende grunn, jeg kastet dummien utpå blankvannet - her er det i hvert fall 100 meter over til den andre siden, og i disse tider med hekking av fugl må jeg være forsiktig hvor jeg trener. Jeg er også usikker på om jeg i hele tatt vil klare å få dem over til den andre siden når jeg trener alene, her er det nok en fordel å ha med seg en kaster som kan påvirke veldig. Ellers mistenker jeg dem for å løpe rundt - i hvert fall tilbake....det er jo godt kjente plasser og stier for oss.

Vi har hatt en super 17. mai i skogen!

Ingen kommentarer: