tirsdag 17. mai 2011

Sporkurs

Sist helg hadde jeg sporkurs her igjen. Det er et sikkert vårtegn, når sporkursene starter opp igjen.

Denne gangen som alltid før, det er en interessert, ivrig og engasjert gjeng med kursdeltakere som møter. Vi starter alltid opp med en teorikveld. Det er mye man skal huske på selv om det "bare er spor" som mange sier. Absolutt lurt å få med seg det aller mest grunnleggende om hund, klima, miljø og tilrettelegging av sporene.

Lørdag morgen møtte deltakerne opp - og alle hadde husket hjemmeleksa si, veldig bra. Det ble en lang, interessant og spennende dag for oss alle - meg inkludert. Jeg lærer alltid noe nytt på disse kursene, det er jo ikke 2 hunder som er like og alle må leses riktig og vi må ta de riktige grepene for å få det til å fungere best mulig. Det siste som ble gjort var å legge spor lørdag kveld - sistemann kjørte ut av tunet her kl. 19.30 og da skulle jeg legge et konkurransespor for en av hundene.

Søndag møtte det mange spente deltakere opp. Ett par av dem hadde til og med mistet nattesøvnen siden det regnet ganske mye lørdag kveld og natt. Hvordan ville dette gå - og sporet de hadde lagt var så vanskelig... Ikke noe problem sa hundene. Det gikk på skinner for alle sammen. Endel kunne jeg hjelpe dem med underveis. Jeg går jo alle spor med hver enkelt for å så hvordan hunden går og hvordan fører går med hunden. Oftest er det fører jeg kan hjelpe i selve føringen av hunden. Det er så mye å tenke på. Det dukket opp mange spørsmål etterhvert også, det er bra det er jo derfor de går på kurs. For, som jeg sa, hadde alt vært perfekt så hadde det ikke vært noe mening i å gå på kurs.

Som en avslutning på kurset gikk jeg konkurransesporet med Sol. Hun gikk på skinner, lot seg ikke avlede av et spor som gikk parallellt ett par meter unna engang. Det gikk greit til vi var 3 meter fra sporslutt, da hadde hun kontakt med et veeeldig ferskt rådyrspor - jeg hørte dyret og jeg tror Sol så det. Da fikk deltakerne se hvordan ettersøkshunden slo inn, da var det ikke mye interessant med den gamle klauven og det kunstige blodsporet nei. Men, etter litt utredning kom hun til sporslutten hun også.

Alt i alt en meget trivelig og slitsom helg for både deltakere og meg. Kanskje litt kjedelig for Fie og Sol som måtte ligge i ro i sekkene sine fra 10 til 19.30 på lørdag og 10.00 - 16.00 på søndag.... Men, det er utrolig god trening for dem, de må forholde seg til andre hele dagen uten at jeg er der som støtte, og Sol er ikke like tøff da nei, da ligger hun bare å letter litt på leppa dersom det er noen som blir litt nærgånede.

Ingen kommentarer: