tirsdag 30. juni 2009

Det er fortsatt veldig varmt...


Sol har det moro i vannet hun også

Sol er i farta

Fie på vei inn
Igår passerte gradestokken 32+C her. Da er det altfor varmt å gå tur for oss. Men, vi er heldige og har flere vann i nærheten.

Nå går det fremover med stormskritt med Sol og vanntrening. Nå står jeg med begge to ved siden av meg og kaster fra 2 - 4 dummier ut i vannet. Så forflytter vi oss til en av langsidene på vannet og så henter vi dummier derfra, da blir det mye lengre svømmetur hver gang, samt de må konsentrere seg om å finne dummiene i vannet, de ligger jo et stykke unna.

Jeg utvidet denne svømmeturen med å legge igjen 2 dummier på land der jeg sto og kastet. Dette er et godt kjent sted å både gå ut og inn for Sol. Det lå da også 2 dummier ca. 15 meter derfra i vannet. Jeg sendte så først Fie, for å "vise vei" for Sol, dummien til Fie lå endel til høyre for den Sol skulle hente, så Fie måtte dirigeres dit - noe som gikk veldig greit.

Sol svømte rett ut til sin som lå godt synlig i rett linje fra dummiene på land. Hun husket helt tydelig at det også var noe på land fordi hun ville fortsette med dummien i munnen. Jeg kalte henne inn, og hun snudde på femøringen og kom fossende tilbake, med flott avlevering før hun ristet seg.

Jeg sendte Fie over vannet på landdirigeringen og det gikk jo veldig bra, hun var fullstendig klar over at det lå noe på land. Den kom rett inn den også.

Spenningen var stor på om Sol fortsatt husket den på land - det gjorde hun. Hun svømte med god fart i riktig retning. Hun snudde seg et par ganger underveis, men gikk flott videre på utsignal og kommando, og gikk rett på dummien som lå 2 meter fra vannkanten midt i synet for henne. Hun lurte på om hun skulle løpe rundt eller ikke, men med innkalling og masse ros fra meg stupte hun uti og svømte rett tilbake. Det var vel ca. 50 meter over tenker jeg.

I dag har vi gjort omtrent det samme, men jeg har sendt begge to begge veier til landapporten. Det funker utrolig bra med Sol. Jeg er imponert over hvordan hun går og hvor langt hun svømmer ut på egen hånd, og ikke noe er bedre enn det. Jeg sender alltid Fie først foreløpig, så Sol skal ha en "veiviser", det gjør det enklere for henne. Jeg trener jo alene, så da har jeg ingen som kan stå på den andre siden og kaste/legge ut så hun ser det.

Det jeg skal trene videre på nå er retningssignalene, det må jeg befeste skikkelig, og være sikker på at hun kan. Pr. idag kan hun ikke det, hun kan det dersom det ligger en dummu der som hun ser, da går det greit, men ikke på frihånd. Ut signalet virker det som sitter bra.

Sportrening nytter ikke i dette varmen, så det har vi lagt på hylla inntil det blir sporvær igjen.

Ingen kommentarer: