tirsdag 23. juni 2009

Trening hos oss enda en søndag

Søndag var resten av treningsgjengen invitert hjem hit. Vi ble tilslutt 5 stykker og 8 hunder, men 3 av hundene skulle ikke trene - en er valp, 10 uker og de 2 andre er av andre raser.

Vi gikk opp til treningsjordet "mitt" og gikk på linje med forskjellige lydighetsøvelser som sitt og bli, innkalling og gå slalåm rundt hverandre. Dette er øvelser som alle trenger med jevne mellomrom. I dag fungerte Sol veldig bra i disse øvelsene. Etter en liten pause ble dummiene tatt frem og Sol og jeg meldte oss som kastere. Da alle hadde hentet det de ønsket var det Sol og Fie sin tur. Det var lagt inn terrengskifte, dvs. over jordet og gjennom et lite skogsbelte på ca. 2-3 meter og ut på en gammel traktorvei hvor dummien lå forholdsvis greit tilgjengelig. Sol hadde problemer med å gå gjennom skogsbeltet - samt at hun også denne gangen på vei ut snublet i en tennisball for forrige fellestrening. Dette gjorde nok hele øvelsen litt for vanskelig, så da gikk vi mye nærmere og fikk en ny dummy kastet, da gikk det veldig greit å få denne inn. Vi gikk tilbake til første utgangspunkt, og ny dummy ble kastet - den kom rett inn.

Fie var nestemann ut og hun fikk en dobbeltmarkering. Ulempen for oss som trener mye på dette jordet er at Fie ikke helt kobler forskjellige øvelser. Hun har lett for å la beina gjøre jobben - denne gangen også, så jeg måtte dirigere henne inn på dummiene og da gikk det bra. Så ble det kastet en dummy ut i det meterhøye grasset, den ville Sol også være med på å hente, men nå holder det å si navnet hennes så returnerer hun - men det gjør også Fie, hun stopper opp da og får utsignal så går det greit.

Etter endt runde på jordet gikk vi inn til vannet, og der var det bare Sol og Fie som fikk apportere dummier. De andre ville bare se på - og være der med hundene. Sol har nå blitt veldig flink til å komme opp til meg uten å riste seg for mye i hvert fall. De fleste gangene er det ikke noe risting i hele tatt. Jeg tar med meg Sol ned til vannkanten og kaster for så å gå over en liten haug og sende fra den andre siden. Det går veldig bra, mens Sol er ute på vannet fjerner jeg meg enda lengre unna så hun må løpe bortimot 30 meter før hun kommer hjem til meg, nå får jeg dummien rett i hånda hver gang mens vannet strirenner av henne. Til slutt fikk Sol en lang markering kastet fra den andre siden, hun hopper og svømmer så det fosser, skikkelig god fart i vannet har hun.

Nå synes jeg vi har kommet et langt steg videre i treningen Sol og jeg. Knallingen har det faktisk blitt helt slutt på, det hender hun henger seg på Fie, men da sitter de ved fot begge to. Setter jeg Sol ett par meter bak blir hun nå sittende. Ved vannet gjør vi det samme, den av hundene som skal jobbe blir med ett par meter foran den andre, og dette fungerer veldig bra. Sol har sluttet med alt tullet med dummien når hun kommer opp av vannet, jeg får den i hånd, så da er det også under kontroll. Ut signalet har hun skjønt, i hvert fall når hun vet det ligger en dummy der, det samme med venstre og høyre dummier.

Alt i alt, en super dag med gode treningskompiser, kunne vi hatt det bedre?

Ingen kommentarer: