lørdag 27. juni 2009

I varmen blir det mest vanntrening på oss

Denne uka har vi brukt badevannet vårt flittig. Mette og Mio har kommet utover ett par ganger, så det har blitt riktig så gode treninger for oss alle.

Nå stuper og svømmer Sol som hun skal med effektiv svømming, dummiene blir hentet akkurat som de skal og avlevert før hun rister seg - akkurat som hun skal. Dette tegner bra.

Mio jobber også veldig bra, han trenger vel litt mer svømmetrening, men det kommer fort. Dummiene blir også hentet og avlevert før risting for ham også, heldigvis.

I dag har jeg forsøkt noe nytt med Sol, jeg kastet ett par dummier i vannet og vi forflyttet oss et stykke unna. Jeg sendte Fie først - hun viser vei, og fikk inn dummien greit. Så var det Sol sin tur, men da hadde dummien drevet inn i vannliljene, og umulig å se for henne. Jeg tenkte at jeg sender allikvel og kaster en dummy ut til henne. Som tenkt så gjort, Sol stupte uten betenkeligheter i vannet, hun hadde ikke sett eller hørt noe plask fra der vi sto, og svømte utover og jeg kastet en dummy for henne som ble hentet og avlevert helt riktig. Dette er starten på vanndirigering for oss, kanskje litt tidlig, men jeg gjør det ikke vanskelig for henne nå.

Jeg hadde også lagt ut en dirigering på den andre siden av vannet så Fie skulle få den. Det gikk veldig greit, det var rett ut og rett inn.

Vi har også kastet dummier over en vik, ikke bredere enn ca. 10-15 meter, akkurat det jeg greier å kaste over. Sol kunne veien rundt så de første 2 gangene brukte hun vannveien ut og landveien inn. Da ble strategien lagt om; jeg kastet dummiene lengre og lengre ut i vannet for så å få henne tilbake samme vei, den siste landet i vannkanten på den andre siden og hun returnerte da også med hjelp av innkallingen min. Siste gangen jeg forsøkte landet dummien på land, og jammen meg fikk jeg henne tilbake vannveien, jippi for en flink liten Sol. Siden da har vi fått inn dummien riktig vei 4 ganger til over de siste 2 dagene, så da går det riktig veien for oss med det også.

Fie kan jo dette, så hun synes nok at det blir vel mye fokus på Sol, men hun er jo en tålmodig og snill hund så hun venter på sin tur. Jeg passer på å bytte på med hvem som starter hver gang, noen ganger får Fie sin økt før det er Sol sin tur, og andre ganger omvendt. Dette gjør at Sol venner seg til å vente ved vann også, og hun sitter også tålmodig og venter på sin tur.

Mye har falt på plass for Sol og meg de siste dagene og 2 ukene, plutselig er det mye som fungerer som vi har jobbet mye med, deriblant knallingen hennes. Nå er det helt slutt på knalling når hun skal jobbe selv, en og annen gang forsøker hun seg når Fie skal jobbe, så det må jeg jobbe videre med, men uansett er hun nå lett å stoppe dersom iveren tar overhånd.

Ingen kommentarer: