mandag 15. juni 2009

Mye trening med NLM som mål.

Det er en stund siden sist jeg oppdaterte, men jeg har en utrolig hektisk uke bak meg. Vi har vært 2 ganger nedover i Østfold og trent med resten av NLM-gjengen. Det er en kjempetrivelig trening, men den tar litt tid da. Siste gangen lovte jeg på tro og ære å komme tidlig hjem, dro hjemmefra ca. 17.00 og beregnet hjemkomst ved 21.00-tiden. Jeg klokket meg inn kl. 23.00 - og fikk da selvfølgelig kommentaren om når jeg ville dukke opp de gangene vi holdt på lenge....

Treningene legger vi opp som fellestrening enten for alle som er der eller for hvert av lagene. Stort sett gjør Fie en god jobb uansett hva jeg sender henne ut på. Hun gir seg jo aldri heller, har jeg sendt henne skal hun ha inn dummy. Siste gangen kokte det nok litt i toppen og det gjorde utslag i mye løping - hun så ikke markeringen, og ville helst ikke at jeg skulle bry meg med dirigering, og resultatet da, det ble en innkalling uten dummy selvfølgelig. Etter hvert skjønte hun tegninga og hørte hun også.

Søndag kom endel av Østfoldgjengen på besøk hos oss, det var bare helt suverent. Vi hadde det kjempehyggelig og en utrolig fin trening for alle sammen så vidt jeg kunne se. Vi var først på jordet, og gikk på linje med markeringer ut i det høye grasset, samt på sidene i skogen. Det var stort sett bare Fie som hentet der, hun markerte alt presist og alt kom raskt inn, merkelig hvor mye bedre hun jobbet denne dagen i forhold til siste gangen. Etterpå var det Sol sin tur - det ble mye linje og mange kast som ikke skulle hentes. Jeg har nå oppdaget at Sol har litt problemer med å markere når det er andre enn meg som kaster. Hun er vant til at vi trener alene bestandig, og da må jeg kaste selv. Jeg benyttet meg at at det var med kastere nå, etterhvert markerte hun greit det som datt ned, selv om hun ikke fikk hente noe i den runden. Det ble i hvert fall borte 2 dummier og 1 tennisball igår.

Etter jordeøkta og en kaffepause gikk vi opp i skogen for å ha noen lange markeringer i skogsterreng, det er viktig å trene i all slags terreng, så hundene klarer å markere enten det er i skogen eller på et jorde. Fie fikk en dobbeltmarkering og en dirigering som alle kom greit inn. Sol skulle få 3 enkeltmarkeringer med mye lyd fra kasteren. Det gikk også veldig bra, hun rotet litt rundt i riktig område på den siste, men den kom forholdsvis raskt inn den også. Jeg ventet med å sende til jeg fikk beskjed av en av de andre som holdt øye med Sol, når hun hadde området for markeringen i blikket sendte jeg. Supert. Jeg har jo slitt endel med knalling, men i går med det trykket som det egentlig er med flere hunder tilstede gikk det kjempefint - hun hadde ingen antydninger til knallingsforsøk i hele tatt. Endelig, sier jeg. Da kan jeg etterhvert begynne på neste trinn i treningen.

I dag var formen min temmelig elendig, så det ble først trening nå i kveld - en økt på jordet. Med Fie gikk jeg fot nedover i det høyeste grasset og kastet dobbeltmarkeringer som hun så hentet. Hun prikket alle sammen, og de kom raskt inn. Etter Fie var det Sol sin tur. Da gikk jeg nedover jordet og kastet markeringer i det høye grasset - det var vel kanskje ikke det smarteste - ikke så lett for en liten en å skjønne akkurat hvor dummien lander da, men etter litt leting i riktig område ble den plukket hver gang. Underveis nedover jordet fant jeg en av dummiene fra igår. Nederst på jordet la jeg igjen alle tre dummiene og vi gikk fot opp igjen. Så sendte jeg Fie på et linjetag ned til dummiene - det er 153 meters linjetag, det ble brukt avstandsmåler igår. Fie fikk hente 2 av dummiene og Sol ble sendt på den tredje. Halvveis ned fikk hun plutselig noe i nesa og heiv seg rundt og inn i det høy grasset - der var dummy nr. 2 fra i går, jeg ble imponert. Jeg fikk inn den, og lurte på om hun ville gå hele linjetaget ut og ned til den siste dummien. Ikke noe problem overhodet, den kom inn den også.

Jeg kastet en dummy for Sol litt nede på jordet - og da kom tennisballen fra igår inn først og så kom dummien etterpå. Når Sol leter i høyt grass ser det ut som en blanding av kenguru og antilope, hun spretter opp og ned hele tiden. Jeg tok med meg begge to nederst på jordet og sendte Fie opp igjen etter en av de 2 dummiene jeg la igjen på toppen, det gikk greit. Så var det Sol sin tur, og det gikk like fint. Da ga vi oss. Det var ingen knallingsforsøk idag heller heldigvis.

Det jeg nå må begynne å jobbe skikkelig med er avleveringene til Sol, de er litt tilfeldige; noen ganger går hun rundt meg og setter seg, så er rett inn og sitt rett foran eller den tredje varianten som er avlevering rett i hånd fra stående. Når jeg trener inne er det ikke noe problem da gjør hun som jeg vil hver gang - så det sitter tydeligvis ikke godt nok enda. Men, det kommer etterhvert.

Denne uka er det NLM trening til torsdagen, så før det må jeg trene for meg selv.

Ingen kommentarer: