søndag 30. mai 2010

Jaktprøve på Næra

Lørdag var det jaktprøve på Næra, jeg skulle stille både Fie i EK og Sol i BK. For Fie sin del måtte vi selvfølgelig ha en diskusjon om vanndirigering igjen... ikke første gang og heller ikke siste kjenner jeg Fie rett. Hun redda seg på landdirigeringen, markeringene og feltsøket - og kommentaren til dommeren var "en litt vel selvstendig hund i dirigeringssammenheng, men utrolig effektiv i feltsøket", så da endte vi med en 3. EK.

Jeg var veldig spent på Sol og hennes prøve. En ting er i hvert fall sikkert, en så omfattende BK prøve har jeg aldri gått før. Den begynte med en enkeltmarkering, så var det et feltsøk med 2 dummier, videre over på dirigering med forflytning mellom skudd og sending, nytt område med feltsøk som nå var større og dypere enn det første. Deretter fulgte ny forflytning og 2 vannmarkeringer, ny forflytning og enkeltmarkering, og tilslutt forflytning med enda en enkeltmarkering med litt større avstand. Det var en lang prøve, men den var morsom både for hund, fører og tilskuere. Resultatet ble som ryktene sier, 1 BK. Sol sjarmerte dommeren i senk med gleden, farten og de tidvise kenguruhoppene. Han sa jo også da at hun var halvtam....noe som stemmer.Vi var enige om at det nok ikke er noe særlig lurt å stille i AK i år... Jeg må jo si jeg lurer på hvordan ryktene har gått - ikke vet jeg i hvert fall, men det er hyggelig med såpass gode rykter sprer seg så fort i miljøet. Den første gratulasjonen på facebook tikket inn 2 timer før jeg kom hjem fra prøven.... Så da kan jeg lure på hvordan det går for de andre idag og krysse fingrene for gode resultater på AK-prøven der oppe, den var nok ganske omfattende den også tenker jeg.

Vi var jo på en bevegelig BK-prøve på torsdag som var og der var ikke Sol helt samarbeidsvillig. Hun surret litt med den ene markeringen - dvs. på vei inn og avleveringen av den, samt at dommeren likte ikke at hun løp såpass fort over feltet - det virket nesten som om hun glemte å skru på nesa, så da ble det en 2. BK denne dagen.

Ingen kommentarer: