tirsdag 25. mai 2010

Working Test

2. pinsedag var også avsatt til konkurranse. Da var det Norsk Retrieverklubb's jubileumsarrangement Working Test på Dikemark som sto for tur. Jeg hadde meldt på både Fie og Sol, Fie i vinnerklasse og Sol i begynnerklasse.

Det var mange deltakere i Sol sin klasse, ca. 60 stykker, så jeg var forberedt på en laaang dag på prøve. En WT består av 5 poster hvor det gis poeng, maks 20 poeng pr. post. For Sol var det 3 markeringsposter av forskjellig vanskelighetsgrad, en vannpost og 1 minnespost. Det gikk veldig bra på alle postene, helt til siste post og der slo jeg til med min vanlige fomling og klønethet og greide da ikke å holde på dummien Sol avleverte, så den gikk i bakken med dertil trekk av poeng. Jeg visste det hadde gått forholdsvis bra på de øvrige postene så da var det å legge Sol i bilen og vente på premieutdelingen og poengsummen der.

Så var det Fie's tur, hun begynte bra. Så måtte jeg surre det litt til med litt for mange blås i fløyta - jeg kunne gjort en mer effektiv dirigering ja, for Fie var i fin posisjon og fullt styrbar, poengene gikk fløyten. Deretter var det 2 dirigeringsposter til hvor dirigeringen skulle først inn før markeringen og en hvor vi fikk lov til å velge hvilken som skulle først inn - der valgte Fie dirigeringen først og markeringen til slutt?? Men det funket til full pott på posten så da gjorde ikke det noe. Så kom problemet for oss da, vannposten - dirigering over til en odde ca. 50 meter unna. Fie har sin egen oppfatning av vann - der skal det lekes og plaskes, i hvert fall ikke gjøre som jeg sier til å begynne med. Men, etter endel diskusjon mellom meg og henne kom dirigering inn også - der forsvant det mange poeng.

Jeg ventet med spenning - og endel utålmodighet på premieutdelingen. Jeg hadde ikke så veldig store forventninger hverken til Fie eller Sol. I Sol sin klasse var det så mange deltakere at jeg ikke regnet med plassering i hele tatt - jeg tenkte for meg selv at jeg ville være fornøyd dersom jeg var blant de 15 beste. Med Fie regnet jeg med at vi hadde surra bort alle muligheter for plassering med først fløyta og så vanndirigeringen. Jeg vurderte sterkt å dra hjemover før premieutdelingen, det tok så veldig lang tid før det skjedde noe, og jeg ble lei.

Til slutt kom resultatene og Sol ble ropt opp som nr. 3 i sin klasse med 95 poeng av 100 oppnåelige, suverent godt jobba fra Sol. Jeg ble kjempepaff og trodde ikke mine egne ører. Tenkt hva poengene kunne vært dersom jeg hadde klart å få den siste dummien i hånd.... meg i et nøtteskall!!!

Så var det vinnerklassen og under over alle undre, Fie ble nr. 2 med 80 openg av 100,
utrolig men kjempegøy.

Så da var dagens fasit; en 3.plass og en 2. plass for oss, da er jeg kjempefornøyd. Det er ikke så veldig mange av de andre deltakerne som jobber i flere grener som vi gjør - og vi hevder oss også i begge grenene - det er i hvert fall kjempegøy. Det blir heller ikke kjedelig når jeg kan jobbe med forskjellige aktiviteter, jeg hadde nok syntes det hadde vært kjedelig å bare drive med en konkurransegren. Jeg har for mye lopper i blodet tror jeg. Jeg jobber vel litt saktere enn andre pga. av 2 aktiviteter, men hva gjør vel det. Det viktigste er å ha det gøy med hundene, og det har jeg.

Ingen kommentarer: