tirsdag 25. mai 2010

Sporprøve i Årnes

1. pinsedag var avsatt til sporprøve med både Fie og Sol. Jeg var veldig spent på hvordan det ville gå, i hvert fall med Sol. Det var den første odinære sporprøven for Sol, vi skulle også ha med både dommer og sporlegger bak oss - alltid spennende å se hvordan reaksjonen til hunden er da. Sol brøy seg ikke noe om disse 2 menneskene som diltet bak oss heldigvis.

Sporet startet veldig bra med skikkelig undersøkelse av sporstarten. Det gikk veldig bra frem til 1. vinkel, men der sporet hun litt av. Det er veldig lett å se når Sol er av sporet, så da lot jeg henne jobbe seg i sirkel rundt til vi fant tilbake til sporet. Hun gikk i passelig fart hele tiden, og hadde ikke noen særlig problemer med resten av sporet, det som dukket opp av ferskspor og andre avledninger jobbet hun seg veldig bra gjennom. Vi kom til sporslutt - og dommeren sa gratulerer, da skjønte jeg at vi hadde fått en noenlunde bra premiering. Vi måtte vente helt til slutt før premiegraden ble avslørt, og det ble en god 1. premie og vi plasserte oss som nr. 5 av 15 deltakere.

Den neste ut var Fie - og hun gikk sporet i kjent stil. Jeg måtte som vanlig jobbe med tempoet, men det er jeg veldig klar over og vant til så det gikk greit. Vi kom oss til sporslutt uten noen problemer underveis, og dommeren var veldig fornøyd. Da var det bare å dra tilbake til oppmøteplassen og vente til alle var ferdige og dommerne hadde snakket sammen.

Premieutdelingen gikk veldig bra, Fie fikk 1. premie med HP og ble prøvevinner. Kritikken fra dommeren var den kuleste jeg noen gang har fått: "Sjefen gikk først og brukte 24 minutter fra start til slutt. En fryd å gå bak". Kommentaren i tillegg var at han kunne bare slått av GPSen, Fie var overhodet ikke ute av sporet noen gang.

Så da kan jeg jo vurdere om jeg skal melde meg på NM i spor, nå har jeg den ene premieringen jeg trengte for å oppfylle ett av kravene til deltakelse.

Ingen kommentarer: