fredag 31. juli 2009

historien om anda "fru Johansen"

På lørdag kveld fikk jeg inn en telefon fra politivakta om en skadeskutt and. Den var påskutt av noen unggutter som hadde det gøy. Moroa tok slutt for disse guttene da politiet dukket opp og det ble anmeldelse og inndragning av luftvåpen. Begrunnelsen de ga for å skyte på anda var at de trodde det var en måke, akkurat som om det er noe bedre. Guttene fikk en lengre leksjon i jakt, krav til utøvelse av jakt og jakttider før politiet dukket opp, jeg tviler på at de kommer til å gjøre noe tilsvarende igjen...

Anda hadde fast tilhold ved ett par hus i sjøkanten. Den lød navnet fru Johansen, og reagerte da den ble snakket til, ikke redd, men heller ikke tam. Den har holdt til på samme sted i 5 år, så huseierne var både lei seg og sinte, de tilbød seg å betale for veterinær for anda, men den var såpass skadet at det ikke var håp. Så da endte anda hjemme hos meg for trening av Fie og Sol. Det er den andre fuglen på noen dager, så det går i rykk og napp med hva som skjer med viltet rundt om i kommunen.

Da ble det en treningsøkt med and på kvelden, mens den enda var varm. Jeg var spent på hva Sol synes om anda, men etter å ha tittet litt og sjekket den ut ble den godkjent - det var gøy å hente and i stedet for dummy. Da jeg fikk anda i hånda ga jeg meg, flinke Sol.

Sol's start er det ikke noe å si på

Ikke noen problemer for Sol å hente anda





Fies start er bra


Fie har avlevert

Ingen kommentarer: