mandag 13. juli 2009

Trening

Etter NLM helgen kom det opp forslag om et kurs for unghundene som var med, samt oss andre i treningsgjengen som har unghund. Nå er vi 5 stykker som skal på kurs utover sommeren og høsten.

Første treningsdag var lørdagen, og der var det bare meg og Vibecke som var. Det var luksus det da, bare oss to en hel dag. Sol var flink hun, men det der vel meg det står på selvfølgelig. Vi fikk i hjemmelekse å trene innkalling, grep og innkomst med dummy. Jeg ga meg selv en lekse også - litt mer ryddig føring. Jeg har en "uortodoks" måte å føre hund på, kan ikke skjønne det jeg.

En annen ting jeg oppdaget - vi har hunder med meget stor jaktlyst, og er oppgaven for lett så begynner de å tulle. Det var merkelig å se på, Sol fant på mye rart, tok opp dummien - la den ned for å sjekke om det var noen andre der. Tok den opp, for å stå å se på meg - og så løpe i sikksakk tilbake med rotete avlevering. Avstanden ble større og det var rett ut og rett inn med grei avlevering, merkelige skruer disse hundene våre.

Sol lærte også å hoppe over gjerde, det var gjort på 2 minutter. Nå spretter hun over gjerde med dummy så lett som ingenting.

Det er kjempefint å ha hjemmelekse å jobbe med. Da blir det mer system og ryddigere rundt hele situasjonen etterhvert.

Jeg var rimelig sliten da vi kom hjem fra treningen.

Fie var i bilen hele tiden, så vel hjemme igjen tok jeg med dummier inn til vannet og hadde dirigeringstrening der. heldigvis var vi invitert bort om kvelden så da var det bare å dusje og skifte og dra til gode venner og slappe av med god samvittighet for de firbeinte som lå igjen hjemme.

Ingen kommentarer: