mandag 13. juli 2009

NLM-helgen

Fredag 3. juli satte vi kursen mot Torpomoen i Hallingdal. Ved ankomst viste gradestokken 36 i skyggen - det var veldig varmt, og jeg tålte ikke den varmen. Det ble en heller kjip kveld for meg, forsøkte å være sosial - men måtte gi opp, og tygge i meg kraftige hodepinetabletter i kombinasjon med allerigtabletter. Hundene syntes også det var varmt - bilturen var jo lang, men vi hadde badestopp. Heldigvis lå elven 5 minutter unna plassen, så den ble benyttet flittig av alle som var der oppe.

Lørdagen kom, og jeg var heldigvis bra. Laget vårt hadde blitt endel amputert, de siste 2 ukene. Fie fikk løpetid, da falt vi ut, og Fredrik med Lea måtte brått hjem til familien. Han parkerte Øyvind med Lina og Irma, samt Lea som Øyvind også skulle føre. Jeg skulle hjelpe til med handlingen av hundene - han førte jo 3 hunder.

Det var en ganske underholdende opplevelse å være med på laget uten egen hund, samtidig hjelpe til med de andre hundene. Øyvind gjorde en utrolig god førerjobb, føre 3 hunder samtidig er ikke lett, det er i hvert fall sikkert. Jeg hadde vel ikke klart å beholde den roen han hadde, men det fungerte i hvert fall. På søksposten var alle 3 ute samtidig, min jobb var å holde orden på hvilken hund som kom med hvilken dummy. Det foremelig sprutet inn dummier...bare en ting å si om dette, kjempegøy. På kvelden var det en bedre middag, og samtidig resultatene fra dagen. Vi var kjempespente på om laget i hele tatt kom til finale. Det gjorde vi, vi endte på 2. plass på lørdagen - med 2 førere og 4 hunder, kjempeinnsats av disse to.

Jennie var med som lagets unghund, og endte opp som lørdagens nest beste unghund, hun fylte 1 år denne dagen og var den yngste som deltok.

Spenningen på søndagen var til å ta og føle på. Vi gjorde litt om på hvordan jeg skulle fungere der ute. Vi måtte også ha tillatelse til å ha med meg og en til som markører på første post. Uheldigvis fikk Jennie en dummy som hang igjen oppi et tre, og den andre måtte ha satt seg fast i et kratt, i hvert fall kom ingen av dummiene inn, hun var for uerfaren til å takle vansklighetsgraden på denne posten, men hun ga seg aldri, jobbet og jobbet.

Det ble kastet 6 dummier som de øvrige 3 hundene skulle ha inn, det var her jeg og en til kom inn i bildet - vi markerte disse dummiene, Øyvind hadde ikke en sjans til å få med seg 6 dummier, samtidig ha kontroll på 3 ivrige hunder... alle dummiene kom inn. Spenningen var da enorm, ville vi gå videre til 2. post i finalen? Det gjorde vi, det holdt akkurat.

Totalt endte laget på 4. plass i mesterskapet - noe som er utrolig bra, i og med det ble som det ble.

Jeg hadde en superhyggelig helg, masse trivelige folk, god mat og ferie for egne hunder. Etter lunsj på søndagen dro jeg videre til hytta i Valdres for å ha noen feriedager der.

Ingen kommentarer: