lørdag 19. september 2009

For en dag....

I dag har vi hatt en helt super dag - dog ganske slitsom. Fie, Sol og jeg har vært på Jaktprøve - og det har mange fra Østfoldavdelingen også vært. Det var rene treningssamlingen der.

Jeg stilte Sol i BK - og det er veldig tydelig at hun egentlig ikke er klar for prøver enda - hun er altfor uferdig treningsmessig. Vi får jobbe en stund til så går det sikkert bedre. I dag byttet hun dummy på feltet, ville ikke ta den hun hadde først - da var 0-en i boks. Vi fikk forsøke en dirigering også - hun dro rett ut og fant den, men så oppdaget hun kasteren og slang fra seg dummien hun hadde og strenet opp til kasteren for å sjekke ut hva han hadde av dummier. Lille trollet mitt.... Etter det var det takk for idag.

Vi var ikke alene om å stille i BK, Vibecke og Jennie, Britt og Luna samt Mette og Mio startet også, det var familiemøte idag. Vibecke og Jennie og Mette og Mio fikk begge velfortjente 2. premier - selv om jeg syntes de godt kunne fått 1. premie begge to. Britt og Luna fikk en 3. premie, jeg fikk desverre ikke sett på Britt og Luna gå.

Fie debuterte i EK - og for en debut... Det var 12 EK-ekvipasjer som stilte, vi ble delt inn i 2 grupper med 6 på hver. Prøven var en walk-up med markeringer og dirigeringer - og prøveområdet var en forferdelig myr - skikkelig bløt og tung å jobbe i for hundene. Vi førere hadde vel følelsen av å drukne tidvis - jeg plumpa en gang. Fie jobba helt suverent idag - hun markerte alt helt suverent - og var også prøvens beste markør. Dirigeringen gikk også på skinner - selv om kommentarene var "hvorfor går du til høyre når du skal sende til venstre"... det er meg i et nøtteskall det - en fordel at Fie etterhvert vet hva muttern kan finne på, og venter til hun er sikker på hva hun skal gjøre. Hvorfor jeg gikk til høyre?? Fordi Fie sto bak ei buske for meg - og jeg sto også bak ei buske for Fie, og hun sto egentlig slik til at det var naturlig for meg å gå til høyre for så å sende til venstre.

Avslutningen av prøven var en drive - det datt dummier i vann og på land, samt det var utlagt endel dummier. Fie fikk inn sine 3 veldig fort - og jeg fikk beskjed om å koble og trekke meg tilbake.

Det vil vel være å overdrive å si at jeg ikke var spent og nervøs under premieutdelingen. Det gikk helt utrolig bra - vi fikk 1. EK og ble Prøvevinner... Jeg har ikke landet enda, det vil nok ta litt tid før jeg skjønner at jeg virkelig klarte å få en 1. premie første gangen jeg stiller i EK og til alt overmål - jeg vinner klassen....Utrolig!!

Jeg var ikke alene fra Østfold - Fredrik og Lea og Øyvind og Irma gikk i samme gruppe som meg. Fredrik fikk en 2. premie og Øyvind en 1. premie - gratulerer begge to.