søndag 27. september 2009

Dagens Jaktprøve

var en heftig opplevelse i Elite klassen. Fie var dessverre ikke helt på nett med fløytesignalene mine - og det straffer seg fort. Det var også noen virkelig lange markeringer - gjetter siste dobbeltmarkering var 130 og 160-170 meter unna, men heldigvis i et skogbelte så da var det referanser. Prøven gikk på stubbåker så alle enkeltmarkeringene gikk på åkeren, de Fie så prikket hun, men den siste var hun og jeg nede i en dump, så jeg så den som en kanin og Fie hadde ikke nubbesjans til å se den i hele tatt. Jeg fikk dirigert henne raskt inn i riktig område og da kom den også fort inn. Dirigeringene da; den første skulle være grei ca. 40-50 meter ut, men jeg har ikke trent dirigering på stubbåker og det straffet seg ja. Det ble en omstendelig affære før den kom inn. Den siste dirigeringen er vel den tøffeste jeg noen gang har vært borte i, skytter skrittet den opp til 167 skritt, han var ikke liten, gjetter det var ca. 160 meter ut. Det virkelig vriene var jo da at dummien lå i et stråbelte som var ca. 10 meter bredt - og på høyresiden av dette belte var det nysådd åker, tråkket hunden ut på den ble det 0 premie. Det var jo da selvfølgelig vind som kom fra venstre så det var naturlig for hundene og dreie mot høyre for å fange vitringen. Jeg fikk dirigert Fie inn i området veldig greit i første forsøk - så løp hun over dummien uten å få færten av den, dermed måtte jeg kalle henne inn for å unngå åkeren og så stoppe og sende på nytt - det var den thrilleren da, men dummien kom inn. Så til slutt fikk vi en 3. premie i EK.

Så var det Sola mi da. Hun var kjempeflink - samme iveren og gleden som alltid, men det var ingen generalbrølere i dag og dermed ble det en 2. BK - noe jeg er storfornøyd med. Sol er langt fra ferdig, noe dommeren også påpekte - men hun har et enormt potensiale og en smittsom arbeidsglede - hun sjarmerte dommeren i senk med væremåten sin. Litt finish er det igjen før vi går til en 1. premie og det er jeg jo fullstendig klar over. Det morsomste var vel at hun fikk gavepremie som beste labrador i begynnerklassen - det var et varmeteppe - noe hun virkelig setter pris på der hun ligger på det nye teppet sitt i senga si.

Så for å ta en oppsummering på Fie's 2009 sesong:

2 x 1 m HP og prøvevinner i spor på de 2 prøvene jeg startet
1 premie i Norgesmesterskapet i spor - da var hun skadet

1 x 2 AK jakt 3. vinner
1 x 3 AK jakt
1 x 1 AK jakt 2. vinner
1 x 1 EK jakt prøvevinner
1 x 3 EK jakt
91 av 120 poeng i NM - da var jeg syk

For Sol sin del er det som følger:

28 poeng i NM unghund jakt
0 BK jakt i første forsøk
2 BK jakt som beste resultat i jakt - jeg er superfornøyd!!

1 premie i første sporstart og godkjent blodspordel i ettersøksgodkjenningen
8 poeng i fersksporet i ettersøksgodkjenningen dvs.

Godkjent Ettersøkshund

Jeg er fornøyd med årets sesong det er det ingen tvil om. Begge to har gjort det kjempebra og jeg har nådd de målene jeg satte.

Ingen kommentarer: