lørdag 12. september 2009

Sporprøve med Sol!!!

Lørdag morgen hadde jeg avtale om å gå en bevegelig sporprøve med Sol - første del av ettersøksgodkjenningen. Jeg var smånervøs, akkurat som jeg alltid er før prøver. Heldigvis bor dommeren 5 minutter unna meg - og er også en god bekjent. Alikevel hadde jeg store problemer med å stable nervene under kontroll.

Jeg var veldig spent på Sol nå. Vi kom greit igang i sporet og fikk selvfølgelig problemer i første vinkel, heldigvis utredet Sol dette på en fornuftig og riktig måte.Vi fortsatte i veldig bra tempo, og kom over en liten åsrygg - og da hører vi en dame som roper på bikkja - og Sol, ja hun måtte komme med et lite bjeff, vakthund som hun mener hun er. Dama kom selvfølgelig gående opp langs en sti og over sporet, hvoretter dommeren gir henne beskjed om å snu - stien ender i hagen hans da. Dama snur og vi venter litt, før jeg gir Sol beskjed om å fortsette - jeg regnet med at løpet var kjørt - jeg trodde hun ville spore av og rote seg bort. Men, ikke Sol nei hun fulgte sporet perfekt over stien og videre akkurat som hun skulle. Etter en liten stund kommer vi til sårleie som hun markerer fint, og vi fortsetter videre. Så slår Sol til igjen - plutselig spretter hun 3 meter ut av sporet og hiver i seg - akkurat ja: kattebæsj, uææææhh! før hun fortsetter som ingenting i sporet, det så lite ikke merkelig ut da. Sporet går greit videre og vinkler like ved et større stikryss i skogen, her trodde jeg hun ville spore av, det er ikke få hundeeiere som bruker dette område til lufting akkurat. Sol gikk ut på stien, men kom seg tilbake i sporet med en gang og fortsetter veldig bra, rett før sporslutt er det en helt fersk bukkemarkering som hun må sjekke nøye, før hun fortsetter. Endelig var vi ved sporslutt - sporet var nærmere 700 meter langt.

Dommeren var veldig fornøyd med hele sporet og hvordan Sol løste det. Så resultatet ble en veldig god 1. premie og selvfølgelig første del av ettersøkshunddelen også godkjent, så da skal vi ut i morgen tidlig å lete etter dyr som skal spores til fersksporgodkjenningen før Sol kan få tittelen Godkjent Ettersøkshund. Dessuten, nå mangler vi bare 2 førstepremier til - også ett par utstillinger da - så er Sol Viltsporchampion, men kjenner jeg meg selv rett kommer vi nok ikke til å få den tittelen, tror ikke jeg gidder å kaste bort tid og penger på utstilling.

Jeg er kjempeglad for denne prøven og resultatet av den. Det viser jo også hvor jeg legger mest vekt på resultatet med Sol. Det er først og fremst ettersøkshunder jeg har, uansett om jeg trener aldri så mye jakt. Jakttreningen er tross alt kun for konkurranser, selv om jeg også bruker hundene som jakthunder på fugl. Jaktresultatene får vi bruke litt mere tid på, vi kan ikke være like gode til alt med en gang.

1 kommentar:

Kari Hansen sa...

Kjempegrattis Mette, det var gøy!!