mandag 14. september 2009

Trening

Jeg skulle egentlig gått fersksporprøven med Sol søndag morgen - men betingelsen for å gjøre det er å komme i kontakt med elg eller rådyr før sporingen starter. Hverken jeg eller dommer greide å finne elg eller rådyr. Dermed fikk vi ikke gått fersksporprøven som planlagt, vi skal gå den så fort vi kan....må bare finne dyr først.

Da kunne jeg i stedet dra nedover og trene sammen med de andre. Vi var ute på et digert jorde med en kuflokk som tilskuere. Dette var en super trening, vi trente 2 dummier etter hverandre i forskjellige settinger. Jeg synes Sol var flink til å markere disse i første forsøk. Ved forflytning og markeringene gjennom et tre/buskasbelte gikk det nok mer i ball for henne. Fie er en løper og fikk problemer med den nærmeste dummien i første forsøk - egentlig litt problemer i neste forsøk også. Da hun fikk 2 på linje med en forstyrrelse før sending funka det veldig bra.

Etter kaffepause ble dummykasteren tatt frem, den har stativ som settes ned i bakken, dermed blir håndleddet spart - tror jeg skal få gubben til å lage stativ til meg også.

Sol fant plutselig ut at dummien skulle ikke jeg få - for å si det på godt norsk - hun viste meg fingeren til de grader... Jeg fikk dummien inn tilslutt, men da var jeg en tanke stram i maska tror jeg. Det er godt å ha treningskompiser som hjelper en til å se ting klart, og ikke tenke at "hun er jo ung enda" det er hun, men det er ingen grunn til å vise meg fingeren for det. I neste forsøk var alle de andre klare til å stoppe henne fra å stikke - da kom hun inn som en engel, jeg var nok mye mer tydelig og stram i maska da, så hun fant vel ut at det var det smarteste. Etter 2 forsøk og begge ganger kom dummien inn avsluttet jeg med Sol. Fie derimot fikk absolutt ut springen av beina etterhvert. Selv om farten hennes aldri sakker av - hun blir bare mer nøyaktig i området - og også nøyere med å markere nedslaget selv. Etter endt trening og en liten kaffeskvett ble nesa satt hjemover - og selvfølgelig måtte jeg glemme igjen det ene kobbelet - rotehue som jeg er. Forhåpentligvis blir det funnet igjen av gode hjelpere (engler), hvis ikke går det på tabbekontoen.

I dag tok jeg med en liten dummy på tur for å teste Sol. Gjett om ikke hun viste meg fingeren på nytt'a. Men nå var jeg forberedt og tok i bruk "tante Grusom" metoder og hadde et realt alvorsord med henne. Etter det har dummien kommet rett inn hver gang, ingen forsøk på å bølle mer. Kanskje hun har tatt tegninga, håper det. Skal ut å teste det siden idag også.

2 kommentarer:

Kari Hansen sa...

Har ikke funnet båndet ditt jeg - derimot fant Emma en dummy det står MF på.....

Mette sa...

Er det ikke merkelig - jeg savnet ikke dummy, men det dukker opp; mens båndet jeg ikke finner er fortsatt sporløst forsvunnet...takk for hjelpa Kari, jeg får lete videre hjemme og i bilen etter båndet - så tar du vare på dummien til vi møtes på neste trening.