tirsdag 1. september 2009

Siste fellestrening før mesterskapshelgen

Idag dro jeg nedover til Østfold for å få en siste fellestrening før lørdagens konkurranse. Egentlig er jeg opptatt på tirsdager, men idag måtte jeg bare utnytte muligheten av å ha andre til å kaste dummier. Vanligvis er jeg jo alene, går ut og kaster og går tilbake for å sende. Dette er ikke like enkelt på jorder som i skogen. Hele mesterskapet går jo på jorder/enger så da er trening med andre gull verdt.

I dag var vi 5 stykker og 6 hunder. Jeg holdt Sol koblet hele tiden - hun skulle ikke ha en sjans til å knalle. Det var lurt, første gang jeg skulle sende Fie forsøkte hun å henge på, men det gikk ikke - det ble bråstopp da koblet tok slutt....
Ètter det var det ikke et eneste knallingsforsøk - men, jeg tok ikke koblet av annet enn hver gang det var Sol sin tur til å jobbe.

I dag imponerte Sol meg veldig, hun prikket de fleste markeringene veldig bra, det virket også som om hun var bedre jo lengre avstanden til dummien ble. Så da er det bare å håpe at dette holder på lørdagen også. Det jeg tror hun kan ryke på er selvfølgelig knallingen sin. Nå skal det sies at hun omtrent har sluttet å knalle når det er hennes tur til å jobbe. Jeg bruker også lang tid før jeg sender henne. Jeg teller sakte til mellom 5 og 10, før jeg overhodet begynner å gi tegn på at det kanskje skjer noe snart. Jeg lar henne heller ikke gå med en gang jeg har vist retning og står i ro. Hun må vente til jeg har telt til 4 før jeg gir klarsignalet. Håper denne treningen gir uttelling til lørdagen.

Fie fikk en vrien dobbeltmarkering som hun prikket eksakt. Hun hadde også flere markeringer som var lange og vanskelige som hun prikket nøyaktig. Hun hadde også ett par som var mer unøyaktig, men da var jeg mer opptatt av Sol og fulgte ikke helt med hverken på Fie eller dummien så jeg fikk ikke sett om hun markerte og jeg markerte i hvert fall ikke. Når jeg da sender går hun på min retningsanvisning og den var ikke helt 100 nei.

Dessverre måtte jeg reise hjem før treningen var ferdig, men jeg var veldig glad jeg dro nedover. Lurer på om ikke vi nå skal roe det litt før lørdagen.

I kveld var vi på haglebanen igjen, der er det blitt et sinnsykt trøkk etter hvert som fuglejakta nærmer seg. Nå er det bare 1 gang igjen før vi stenger banen for vinteren. Jeg merker stor forskjell på Sol fra vi startet opp til nå, hun har blitt trygg på folk som ser "rare" ut, dvs. er utstyrt med skyggeluer, skytebriller, skytevester, hagler rare futteraler og kofferter. I begynnelsen bjeffet hun helt sinnsykt da vi stoppet på banen, nå er det ikke lyd i henne hele kvelden, heldigvis. Og så har vi fått skuddtreningen i tillegg, hun bryr seg overhodet ikke om smellene der. Dog har hun ikke blitt "sløv" når det gjelder dummytrening og smell, da følger hun godt med, men er stille - ikke en lyd å høre.

Ingen kommentarer: