søndag 30. august 2009

Dobbel Jaktprøve i helgen

Denne helgen hadde jeg meldt på en dobbel jaktprøve på Sokna. Det sto i PM-et at det var en 1/2 time å gå opp (understreket) til prøveområdet fra parkeringen. Det sto ikke at vi måtte bruke nesa som plog tidvis.... heller ikke noe om myrene hvor det var vann til over anklene, stoppet vi opp ble vi der.... Det var flott lagt opp til overnatting på prøveplassen med grilling på kvelden.

Da jeg endelig kom fram var det et nydelig terreng, supert prøveterreng og flott standplass. Det var til og med laget til en utedo - vi slapp å gå langt uti skogen. Da jeg kom opp hadde jeg skjønt at å hente telt og ryggsekk med mat, klær, liggeunderlag++ og bære opp selv kunne jeg bare glemme. Det hadde ikke funka med min avstivede rygg.

Prøven var lagt opp på en kjempefin måte - vi gikk en runde i terrenget, med skytter og kastere. Det ble lagt opp som en reell jakt, kjempegøy. Enda mer morsomt hadde det vært om ikke Fie hadde funnet ut at det var dagen for å plaske med forbeina og blåse bobler og fange vannsprut - det skulle vært en dirigering over vann, men Fie hadde det gøy hun, jeg var vel kanskje en smule heit i toppen etter hvert. Men, hun kom aldri over vannet. Resten av prøven jobbet hun bra på, var vel uvanlig upresis i ett par av markeringene, men da hadde hun allerede vært på vann så jeg tok alle markeringer som dirigeringstrening og signaltrening jeg da. Som en avslutning på dirigeringen på land fikk jeg anvist hvor kaninen lå - det var bare det at der lå det ingen fugl.... Den var lagt ut feil, så jeg sendte jo da også feil selvfølgelig. Jeg skjønte ikke hvorfor hun ikke plukket viltet da hun var på stedet, men løp bare videre. Underveis i dirigeringen tilbake til "riktig" sted fant hun kaninen... Feltet var i en veldig bratt skråning hvor vi sto på toppen og hundene måtte løpe nedover og i veldig ulendt terreng for å finne noe. Ellers var det 2 dobbeltmarkeringer og 2 enkeltmarkeringer. Fie og felt - det er alltid en uslåelig kombinasjon, der er hun suveren. Men, pga. lek i vann og ikke dirigering i vann ble det en 3. premie på lørdag.

Lørdag kveld var kjempekoselig, jeg satte opp teltet og gikk litt med hundene før vi grillet. Ved 10-tiden var jeg såpass trøtt og sliten at da ropte soveposen på meg. Det ble kaldt utover natta +3 grader er ikke noe særlig for meg, frysepinn som jeg er. Men, det gikk utrolig bra - med fullt ullundertøysett på meg i soveposen fikk jeg faktisk sove også. Sol måtte pakkes inn, hun frøs der oppe - på dagen lå hun i min fjellpose... De andre hadde mye moro med det, et forslag fra en av dommerne var å begynne å gi henne mat... Sol koste seg i posen min hun og slappet av hele tiden selv om jeg var til og fra med Fie.

I dag var det ett par av gårsdagens deltakere som trakk seg pga. viltbehandlingen - vi var ikke mange da 4 par totalt i AK, da er prøven fort ferdig. Prøven idag var litt mer lik tidligere prøver bortsett fra at alle markeringene gikk med en gang som en drive. Det ble kastet 6 markeringer totalt 2 på vann og 4 på land, hundene skulle hente 3 hver. I dag var Fie i fint slag og prikket alle sammen. Hun holdt også oversikt over hvilke makkeren tok inn. Så var det dirigering på vann og land. I dag gikk vanndirigeringen greit. Landdirigeringen var vanskelig lagt opp, men den kom også greit inn. Feltet gikk så det suste. Det var gøy for vi hadde en veldig god makker også, så den og Fie sammen var dynamitt! Det ble en 1. premie og nest beste hund på prøven idag. Vi var ferdig med premieutdelingen litt over 12.30!!! Så tidlig har jeg aldri vært ferdig på en prøve før - noengang.

Telt og annet pikkpakk ble kjørt ned av 6-hjulingen, heldigvis. Det holdt å bære stolsekken i det terrenget. Jeg klokket meg inn hjemme 15.30 slett ikke dårlig, det er jo faktisk litt igjen av søndagen også.

Også idag gikk Fie og jeg som makkerhund for hunden i siste par. Det var helt greit for Fie det, hun er såpass glad i å jobbe at det gikk nesten like bra som på prøven vår.

Sol har hatt en litt passiv helg - med mye tid alene på standplass. Hun har ikke kommet med en lyd ifølge de andre, bare ligget og sovet. Deilig med en hund som takler å være alene på standplass uten å bråke. Hun hadde heller ingen bølleutfall mot noen av de andre hundene. Kanskje det hjalp at ett par av de andre gjorde det mot henne - da fikk hun jo smake sin egen medisin... Vi har gått endel rundt i terrenget der, det er så nydelig. Grunneieren er også både arrangør og deltaker på prøven, så det er derfor vi hadde en standplass som var så flott lagt opp.

Nå har jeg en som er litt sliten Fie som sover og en hyperaktiv Sol som driver rundt beina på meg, kanskje på tide å gå litt ut med ett par dummier.

2 kommentarer:

Kari Hansen sa...

Gratulerer så mye!!

Mette sa...

hjertelig takk, endelig satt den!!