mandag 17. august 2009

Hvordan gikk det på NM montro???

Lørdagen opprant med bra vær og sol da jeg dro hjemmefra ca. 06.15. Det var oppmøte og trekning av spor kl. 08.00 og så bar det ut i skogen. Det var 30 startende + 3 reserver som også fikk gå.

Jeg ble trukket til å gå første spor for "min" dommer, merkelig, jeg som alltid går tilslutt... Vi kjørte avgårde og fremme ved sporleggers hus var det å rigge seg til. Jeg måtte sette sokk på forbeinet til Fie, kuttet der var ikke 100 % grodd, så jeg tok ingen sjanser, gummistøvler måtte frem, sele måtte taes med og Sol legges igjen i buret.

Vi gikk inn til sporstart og fikk på sele og kom igang. Fie var like ivrig som hun pleier og gikk like bra. Men, jeg må jo alltid holde henne godt igjen - farten er vel høy for denne type spor. Første vinkel gikk så det suste, sporet gikk lenge i en sti, og hadde 90% avhopp ut i skogen. Deretter gikk det på skinner frem til vinkel med avhopp, her var det en liten runde før vi var tilbake i sporet. Vi fortsatte videre like bra, jeg holdt igjen og Fie sporet, men så datt sokken av. Jeg kunne ikke stoppe for å ta den på igjen, så det var bare å fortsette uten sokken. Neste vanskelighet var meget ferskt kryssende rådyrspor, Fie vinklet rett ut på fersksporet og sjekket det ut ca. 10 meter før hun avbrøt selv og gikk tilbake til blodsporet - kjempebra syns jeg, Fie er jo først og fremst en ettersøkshund som brukes hele året til ettersøk. Deretter gikk sporet gjennom noe kratt, og så dessverre ut på et hogstfelt, her kunne jeg rett og slett ikke holde henne så mye igjen som jeg burde. Etter ca. 75 meter i hogstfeltet kom vi til sporslutt, og kommentaren fra dommeren var at det gikk litt fort helt på sluttet. Jeg ville ikke ofre beinet hennes for å holde nok igjen, det er ikke vanskelig å velge mellom en høyere premiering og tilstanden til Fie. Jeg valgte Fie, og ventet i spenning utover dagen på resultatet.

Etter at alle hundene hadde gått sporene sine og regnet hadde begynt å bøtte ned ble finalistene ropt opp, og vi var ikke blant dem. Jeg håpet - men trodde det vel egentlig ikke pga. farten helt til slutt.

Da premieringene ble lest opp endte vi på en ren 1. premie og det var ingen rangering utover finalistene. Alt i alt er jeg kjempefornøyd - Fie gjorde jobben sin akkurat som hun pleier. Premien vi fikk ble jeg kjempeglad for: Jegerens varmedekken - gummiert på utsiden og teddyfor på innsiden - det beste av alt, det passer både til Fie og Sol. Det var mange som nullet, og noen 2. og 3. premier, så vi var vel i den øvre delen av premilista i hvert fall.

Det ble en lang dag, jeg klokket meg inn hjemme ved 21-tiden, sliten men veldig fornøyd med dagen.

Ingen kommentarer: