tirsdag 4. august 2009

våt trening

I går hadde vi avtalt trening her hos oss, jeg har vakt denne uka og har ikke anledning til å kjøre så langt hjemmefra på trening som jeg pleier å gjøre. Som regel kjører jeg 10 mil hver vei - det er langt syns jeg også, men det er verdt det. Jeg var glad jeg var hjemme ja, så våt trening har vi vel aldri vært med på før, vi holdt på i 4 timer også, jeg var ikke våt under regntøyet, men det ble etterhvert kaldt på hendene - de så ut som om de hadde vært i vann i mange timer - det stemte også.

Vi ble 8 på to bein og 9 på 4 bein som trente. Vi hundefolk må være stein hakke gærne, som holder på ute i timesvis i sånt vær.

Treningen for øvrig var suveren den. Vi hadde bumper som kastet ut dummier med skudd og lyd på litt lengre avstander, absolutt kjempegøy. vi gikk på linje på jordet med grass som rakk oss til livet i hele tatt - vi gjennomførte en suveren trening under ledelse av en som virkelig kan sine ting.

Sol fikk sin aller første dobbeltmarkering i går, hun skjønte ikke så mye av den akkurat, den første spikret hun, mens den andre fikk hun ikke med seg i hele tatt. Med litt hjelp fra kasteren kom hun seg ut i riktig område og dummien kom inn, dette må vi trene videre på. Vi trente på stoppsignal etter en dummy hadde gått, det fungerte sånn noenlunde greit, hun bråstoppet ikke, men stoppet og fant tennisballen som lå der, så det var jo vellykket, hadde bare ønsket raskere stopp.

Vi har meldt oss på unghundmesterskapet, og nå begynner panikken å ta tak. Det er mye vi ikke kan ordentlig, men har vi oddsen på vår side så kanskje vi får med oss mer enn 3 poster....

Fie satt lenge å så på, heldigvis hadde jeg satt på henne regndekken. Etterhvert tok jeg frem henne også. Dessverre begynte jeg å bli sliten så det gikk jo utover føringen av Fie. Jeg sendte henne feil retning på dummier, og da kommer de heller ikke inn. Hun var også litt vel tent, og hørte ikke alltid på fløytesignalene mine, da gikk jeg ut og hentet henne. Det som er fint med Fie er at hun er dørgende rolig på linja.
Hun satt litt foran meg, en annen fører gikk imellom oss og dirigerte egen hund, det spilte ingen rolle for Fie det, hun sitter like rolig. Det er deilig med så lydig og rolig hund som samtidig elsker å jobbe, hun er bare oppsatt med en litt rotete fører stakkars... Fie skal stille i mesterskapet hun også, så jeg får trene jevnt fremover med begge to. Før mesterskapshelgen er det NM i spor, samt 3 jaktprøver så vi får litt å gjøre ja.

Ingen kommentarer: