tirsdag 18. august 2009

Trening og atter trening....

Jeg trener og trener med Fie og Sol. Fie virker som om hun bare går bedre og bedre for tiden - håper det holder fremover...

Sol er det litt mer frem og tilbake. Jeg tror hun er i en slags fjortisperiode nå, det er i hvert fall mye hormoner og mye bøll. Det dumme er jo at jeg begynner å le da, hun er jo morsom også...

Etter å ha lest hva som skal skje i mesterskapshelgen har jeg begynt å trene litt på det også. Sol hadde inntil for 2 uker siden aldri hatt en dobbeltmarkering. Nå har jeg har kastet noen ganger en til siden for meg og en litt lengre ut, og hun har husket begge to, så langt vel og bra.

Hun imponerte meg stort da jeg forsøkte to på linje i går. Hun husket begge to uten å rote. Så tenkte jeg å gjøre som jeg har lært Fie, ta den lengst ut først uansett rekkefølgen på kastene. Jeg kastet først den nærmeste og så den lengst ute tilslutt. Jeg sendte Sol og på høyde med den nærmeste blåste jeg stopp og ga ut-signal, og under over aller undre - DET VIRKET!!!! Hun kom inn med den lengst ute først, tittet ned på den nærmeste idet hun passerte den og kom inn. Så kom den nærmeste inn, jeg ga meg da. Tok ingen sjanser på å forsøke dette en gang til, jeg tenkte det var lurt å lagre den der... To vellykkede utsender på 2 dummier på linje, mer kan jeg ikke forlange.

I dag derimot har hun hatt den store bølledagen. Hun har ikke hatt tid til å vente på gåsignal fra meg, så da er det løp ut - bli kalt inn, løå ut - bli kalt inn, minst 6 ganger på rad. Hun løper 10 meter ut og kaster seg rundt og inn, hiver seg rundt og smeller ned i sitt i beinet mitt. Etter x-antall gjentagelser av dette ble jeg både irritert og lattermild. Det lyser ramp ut av øynene hennes - samtidig så er hun rask inn igjen. Jeg som trodde knallingen var under kontroll. Det eneste som jeg trøster meg med er at hun kun gjør dette når jeg har begge to samtidig, dvs. en sitter og ser på, hun vil ikke at Fie skal jobbe, det er i hvert fall sikkert. Hun driver ikke på denne måten når jeg trener med andre og Fie sitter igjen ved sekken på standplass. Hun knaller ikke på andre hunders dummier, heldigvis.

Vi fikk allikevel til noe i hvert fall, dobbeltmarkering på linje gikk så det suste - og hun løp ut til den ytterste først, akkurat som jeg vil hun skal gjøre. Det ble også endel fotgåing i høy blåbærlyng - og kast for Fie, hvor hun måtte sitte å se på i utgangsstilling.

Jeg trente også på nærsøk. Det er skummelt hvor lettlærte disse småttisene er; jeg har i det siste lagt igjen en dummy uten at hun har sett den for så å sende tilbake. Da jeg nå stoppet og tok av meg sekken og skulle kalle inn forsvant Sol bakover og ut i søk for å finne den som "lå igjen" selv om det ikke var noe der. Jeg satte meg bare ned og lot henne holde på, Fie og jeg kunne vente i sola vi... Men, etter 5 minutter ble jeg lei og tok frem noen tennisballer og kastet med meg selv - da kom hun inn og vi fikk roet oss alle tre en stund før jeg gravde ned tennisballene i mosen. De hentet kjapt 3 tennisballer hver.

Jeg la også et feltsøk på ei myr - Da fikk Sol løpt av seg litt, samtidig som dummiene kom inn. Både Sol og Fie fungerte veldig bra på myra.

Denne runden tok ca. 3 timer - vi gikk og trente annenhver gang.

Nå setter vi straks nesa mot haglebanen og sosialt samvære der - trivelig for både meg og hundene.

Ingen kommentarer: