mandag 24. august 2009

Laaang dag

Lørdag var dagen for årets første jaktprøve for Fie sin del. Den ble avholdt på Skarnes, så det var bare å dra nordover tidlig lørdag morgen.

Det var 17 startende i AK. Til en forandring trakk jeg ikke siste par - merkelig, men 5. par. Det var en grei prøve. Den startet med en dobbeltmarkering, som nok var vanskeligere enn vi trodde. Begge duene landet med bare ett par meters avstand. Når Fie hadde hentet nr. 1 var hun sikker på at da var det området tomt. Etter ett par litt for store runder kom due nr. 2 inn.

Deretter var det å gå et lite stykke videre for vannmarkering, landdirigering, feltsøk og vanndirigering. Makkeren min fikk vannmarkeringen og da den var på vei inn gikk skuddet for landdirigeringen vår. Dirigeringen lå vel ca. 50 meter ut på ei myr, Fie dro rett ut og rett på kaninen som kom inn uten noe mer om og men. Deretter var det vannmarkering som også var rett ut og rett inn. Så var det feltsøkets tur, etter å ha fått inn 2 kaniner og 1 and ble vi avbrutt for å ta vanndirigeringen. Her ville Fie søke av sivområdet foran oss først - før hun gikk uti vannet og svømte over til den andre siden hvor anda lå på land. Hun kom opp på land der makkeren hadde hentet sin and, så hun måtte dreie 20 meter til andre siden før hun fant anda, men det gikk greit. Prøven ble avsluttet med feltsøket videre hvor det kom inn 1 and og 1 due.

Pga. litt trøblete vanndirigering ble premieringen en 2. premie for n'te gang. Nå er det snart så jeg legger ut på finn.no 2. premie byttes i en 1. premie.... Trøsten er allikevel at dommeren var veldig fornøyd, hun er sterk, men litt egenrådig tidvis. Der kommer dilemmaet mitt litt inn da, jeg er helt avhengig av at Fie tar selvstendige avgjørelser i når det gjelder spor og rådyrjakt. Det er det med å få både i pose og sekk.... Jeg må ha en selvstendig hund som faktisk overstyrer meg i enkelte situasjoner - det gjelder bare at vi to blir enige om hvilke situasjoner det er greit.

For øvrig var vel ikke resultatene overbevisende på denne prøven; av 17 startende var det 12 som nullet, 2 tredjepremier, oss på 2. premie og 2 på 1. premie, så alt i alt er jeg fornøyd med dagen.

Etter jeg kom hjem grunnet jeg litt på egenrådigheten til Fie, ved siden av mitt ønske om selvstendig hund. Vi har også altfor lite vilt trening, så nå er det vilt trening hver dag fremover. Jeg skal også få tatt meg en tur ut på duejakt, nå treskes jordene her hører jeg, så da er den muligheten tilstede. Fie er utrolig styrbar på dummier, men når det kommer vilt inn i bildet er hun mer egenrådig.

Ingen kommentarer: