søndag 9. august 2009

oppvisning på Elverum

Tidligere denne uken ble jeg spurt om Fie og jeg kunne stille på en oppvisning som skulle være på Jakt og Fiskedagene på Elverum. Etter en liten ringerunde for å bytte bort vakt denne dagen kunne jeg si ja, heldigvis.

Lørdagen kom og vi møttes i Elverum, 5 hunder og førere samt speaker og kaster, det var allerede skytter og kaster tilstede på utstillingen.

Inne på område ble vi vist til oppvisningsstedet, og det var helt greit det, med sand, rullestein og tørre grankvister. Vi trente litt på forhånd, og Fie virket ikke helt med - det syntes jeg var merkelig, Fie er alltid med, hun jobber alltid som en helt og gjør som hun får beskjed om. Nå var det tydelig at ikke alt var som det skulle, så under oppvisningen safet vi og gjorde det hun er aller best på - markeringer. Det gikk kjempefint, hun var i vann også. Sol stakkar, måtte ligge å se på - som vanlig...

Det var mange og så på - og folk ble imponert over effektiviteten og lydigheten på hundene. De jobbet jo flere samtidig - vi viste også lydighet, med kast av baller etc. foran dem.

I neste oppvisningrunde virket Fie mye bedre, da var hun helt med og fikk med seg det som skjedde på en bedre måte. Sol lå også nå og så på. Før oppvisningen hadde vi en liten treningsøkt, og da dukket det opp en journalist fra Jakt og Fiske som tok bilder av hundene som var i vann. Kanskje det kommer bilde i bladet også. De andre hundene gjorde en kjempebra jobb alle sammen, jeg syntes vi representerte retrieverne skikkelig bra.

Da jeg kom hjem fant jeg grunnen til Fie's litt dårlige dag - hun har fått et kutt under labben, mellom tredepotene. Kuttet var litt dypt, så nå er det Fucidin salve og sokk som gjelder, vi skal jo stille i NM i spor til helgen. Fie skal ha fri nå frem til NM i håp om at kuttet gror, det er i hvert fall ikke betent og hun halter heller ikke. Heldigvis er hun veldig vant til å gå med sokk,og bli behandlet i beina - det har hun og jeg lang trening i.

Det var også moro å gå og kikke på alle standene - utrolig hva jeg har lyst på og syns jeg trenger... Men, det eneste som ble innkjøpt var ny regndress. Det var mengder av mennesker og hunder der, utrolig fin trening for Sol. Det bokstavelig talt myldret overalt hele tiden. Vi måtte også over flere lange hengebroer, en skummel og en helt grei. Den skumle gynget og vi så elva under, Sol likte seg ikke så veldig godt da nei, egentlig ikke jeg heller - føler meg sjøsyk med en gang. Lav og bred beinføring, samt litt skjelvende første gangen vi gikk over. Den neste gangen gikk det veldig bra, da var hun ikke usikker i hele tatt, men hadde det vel litt vel travelt kanskje.

I morgen går ferden oppover til fjells for noen dager, det skal bli deilig det også. Men, jeg kommer hjem allerede onsdag kveld - må forberede oss litt til lørdagen ja.

Ingen kommentarer: