torsdag 18. desember 2008

Nå nærmer det seg

Jul med stormskritt, og til en forandring er jeg ganske bra i rute!!! Julekort er sendt, presanger omtrent ferdig innkjøpt og innpakket. Huset begynner etterhvert å bli ryddig, så da er det å bake litt igjen, samt den vanlige rengjøringen dagen før dagen.... Hundene merker også at det er noe i gjære. Det skal bli spennende å se reaksjonen til Sol på juletreet. Av gammel vane blir det bindt fast i taket, juletreet hos oss er alltid bardunert fast av gode grunner. Har man hunder og katt, er det tryggest å bardunere fast treet i taket, i hvert fall med liten stue. Huset vårt er bygd i 1893 og har romstørrelse deretter.

I går skulle det være en juleavslutning for oss som trener sammen. Vi er 3 stykker og vi skulle ut å spise lunsj. Det slår aldri feil, skal jeg noen steder kommer det inn telefoner om rådyr, påkjørt eller skadeskutt... Det må være tingenes iboende. Sist fredag var det julebord i NJFF, og halvtimen etter jeg hadde dratt kom telefonen om skadeskudd. Heldigvis har jeg en god bekjent som også har godkjent hund som stilte opp for meg denne kvelden. Fordelen er at han også er i Viltnemnda sammen med meg, og da kan vi gå ettersøk etter mørkets frembrudd, noe som egentlig ikke er lov dersom det gjelder skadeskudd. Igår kom telefonen om påkjørt rådyr. Da fikk Fie og jeg noe å gjøre etter jeg kom hjem. Vi dro ut, og lette et par timer, men vi fant ingenting. Ikke blod, ikke hår på påkjørselstedet, og heller ikke noe blod ute på jordene eller i skogen. Da mørket kom ga vi oss, jeg tror dyret klarer seg ganske greit jeg. Jeg tok noen bilder, men som dere ser - det er ikke lett å gå i ettersøk, med våpen etc. samt ta bilder samtidig.

Sol fikk en økt da Fie og jeg kom hjem. Vi trener på fot, og sitt og bli, nå etterhvert kan hun sitt og blir selv om det er forstyrrelser, heldigvis. Været begynner å bli i min smak - dvs. mildvær, og snøen er snart, snart, snart borte.
Ulempen er at nå er veien jeg trener lydighet på blåis med vann på toppen, så da kan jeg glemme det idag. Jeg får sjekke jordet å se hva vi kan finne på der nå etterhvert. Noe kan vi vel gjøre skulle jeg tro. Fie kan ihvertfall få noen dummier, jeg jobber mye med linjetag med henne nå, for å få rett linje og lengde på strekka. Forhåpentligvis sitter det såpass etterhvert at det fungerer skikkelig. Jeg begynner å helle til å dra til Rogaland siste helgen i mars, hadde vært gøy å fått den siste 1 AK jeg trenger for opprykket til Elite i jakt. Vi får trene, og jeg får tygge litt til. Det er jo himlans langt fra Nesodden til Sandnes, ca. 60 mil - på dårlige drittveier. I våres tok turen 8 timer hver vei.

Over jordet går det raskt...

Har dyret vært bak furua tro?

Sporet er her!

Jeg har sporet kommer du muttern???

Her har det vært...

Ingen kommentarer: