tirsdag 16. desember 2008

travel førjulstid

Nå er det noen dager siden sist jeg har vært innpå nett. Jeg har ikke hatt tid til å se på PC-en engang. På lørdag var det jaktavslutning i skogen. Vi jakter først - så er det Julebord med ribbe,lefse,øl (alkoholfritt), pepperkaker og gløgg. Jeg kan ikke tenke meg en mer koselig avslutning på årets rådyrjakt enn dette. I år har det gått utrolig trått med jakta - vi har en kvote på 20 dyr og har tatt 2!!! For å si det sånn, rådyrene på Nesodden behøver tydeligvis ikke frykte oss.... Til gjengjeld tar en voksen gaupe i snitt 1 dyr i uka, vi har i hvert fall 1 familiegruppe + streifende hanngauper til enhver tid her ute. Det må jo være mange gauper her når det har blitt påkjørt og drept 3 gauper på ca. 6 måneder. Reven tar også godt unna på rådyrkalver, ca. 40 o/o av rådyrkalvene går med til revemat, og tilslutt er det bilene som også tar sin del av dem. Egentlig ikke så rart at vi har mange turer ut, uten noe særlig utbytte.

Ellers går tiden med til trening av Sol. Jeg har nå begynt å sette mer krav bak øvelsene vi gjør, dvs. nå skal hun gjøre det hun får beskjed om. I hvert fall der jeg vet hun kan øvelsen. Tidligere i dag fikk jeg stoppet henne i et knallingsforsøk, jeg hadde satt ut en godteboks og skulle dirigere henne, hun var med ut med boksen, og den sto godt synlig. Hun tjuvstartet, jeg brølte nei - hun bråstoppet og lurte, da fikk hun mye ros da - det var rene julekvelden på forskudd. Hun kom tilbake til meg og fikk gå-kommandoen med armsignal. Det er greit når noe fungerer. Etterpå hadde vi mye moro i snøen.

Fie fikk en runde med lydighetsøvelser. Det trengs det også - dessuten er det en grei avveksling til jaktlydigheten, og dummier. Jeg har i hvert fall funnet ut at Ruffwear dummiene er av et slikt materiale at snøen ikke fester seg på dem og blir til snøklumper som de vanlige dummiene blir. Da var de verdt pengene sine, Ruffweardummier er nemlig dyre. Jeg kjøpte dem fordi de er greie å kaste - i hvert fall for meg som er en dårlig kaster, og når de da også avviser snø er de perfekte nå om dagen. Kanskje mildværet holder såpass lenge at det blir snøfritt her igjen - det går an å drømme...

På søndag var vi en tur i Mossehallen. Det er en grei måte å få halltrening samt møte mange hunder av forskjellige raser på et lite område innendørs. Vi møtte både søster Jennie og halvbror Mio, så det var kjempekoselig. Jeg glemte dessverre å ta bilder derfra. Jennie har vokst og forandret seg siden sist, det er jo 1 måned siden vi var i Mossehallen. Sol var rimelig sliten da vi kom hjem, vi gjør ikke så mye der, men det er mye uvant å forholde seg til for henne. Fie har vært i endel haller på lydighetsprøver så hun bryr seg ikke noe om den slags aktiviteter.

Nedenfor er det bilder fra skogen

Griseøre til de 4-beinte og ribbe m/tilbehør til 2-beinte

Julebord i skogen er koselig...

Ingen kommentarer: