søndag 7. desember 2008

Så kom vinteren

Nå har det vært noen dager med oppussing inne, og snøvær ute. Jeg går turer hver dag og forsøker å trene på noe i hvert fall. Det går mest i fotgåing og sitt og bli, nå har jeg også begynt å trene inn stopp. Det går greit i snøen også. Det er ikke lett å finne steder hvor vi kan bevege oss mer enn rett frem og tilbake, idag tok vi i bruk parkeringsplassen til gravlunden.... måtte gå en real sving for å komme innom den da.

Vi møtte også noen mennesker inne i skogen - for noen dager siden syntes Sol det var alldeles for skummelt. I dag gikk det helt greit, så det er tydeligvis ikke lett å vite hva man skal være redd for og ikke.

På fredag lavet det ned, og jeg som skulle på julebord i Retrieverklubben avd. Oslo -jeg er ettersøksinstruktør og holder kurs for avdelingen, derfor var det julebord. Jeg dro avgårde med friskt mot i et h.....s vær, og kom akkurat 6-7 km før jeg måtte snu. Det sto en lastebil fast i bakkene ut av Nesodden, og da var det ikke annet å gjøre enn å sette nesa hjemover igjen dessverre. Det er i sånne situasjoner jeg merker vi bor på det mørke fastland, med svinger og bakker hvor du har følelsen av å kjøre på deg selv bakfra....

Jeg tok med meg dummysekken og trente i snøen - Fie syns det er helt greit hun. Jeg tar da hensyn til at dummiene kan bli borte og bruker de største og letteste dummiene jeg har, de ligger ikke så dypt ned i snøen. Da fikk Fie seg en fin økt og Sol dilter med i bånd, hun har veldig lyst til å hente hun også, men det får vente litt til. Vi må få på plass endel lydighet først, så kan vi tenke på apportering.

Sportreningen med Sol bråstoppet da snøen kom. Jeg håper selvfølgelig at snøen går igjen så fort som mulig så vi kan fortsette med både spor og dummier. Det siste sporet vi gikk hadde jeg lagt inn sårleie og et avhopp. Det var også flere terrengskifter. Med det mener jeg fra løvskog, over bekk, inn i furuskog, ut i myrlendt høyt siv/gress og litt krattskog. Sol hadde ikke problemer før vi kom til U-svingen i siv/gresset - der var det nok ikke så lett, men med bittelitt hjelp fra meg gikk det bra de siste metrene også. Sårleiet syntes hun var helt greit (jeg hadde lagt godbiter der for å stoppe henne), avhoppet på drøye meteren klarte hun også fint. Dette ser bra ut, synd at snøen la seg nå. Men kanskje det da går greit siden, vi har jo kommet igang.

Jeg la også et spor for Fie, hun har ikke gått utlagt blodspor siden tidlig i våres, men det gjør ingenting. Fie vet inderlig godt hva dette er, og går sporet veldig bra. Hun er overhodet ikke i tvil noen steder. Det jeg har å utsette er farten, det går litt for fort - jeg jobber så det holder med å holde henne igjen ja. Jeg merker det godt i armmuskulaturen og beina, forsøker å se uanfektet ut samtidig som jeg bremser det jeg kan...

Under er noen snøbilder fra igår og idag

Utrolig lysforhold, Sol ser etter Fie

Treningsjordet vårt i trolsk vinterstemning

I gang igjen

Tryggest å bli med Fie...

Sol vil den veien - men det vil ikke Fie

De koser seg i snøen

Ingen kommentarer: