torsdag 15. oktober 2009

3 dager uten elg...

Endelig roer elglagene og elgen seg, i hvert fall for meg og Fie. De siste 3 dagene har vi hatt mandagen fri - ingen trening da. Tirsdag og onsdag har vi hatt 2 veldige gode treningsdager både for Fie og Sol.

Det tar tid å ha 2 hunder å trene, det er i hvert fall sikkert. Jeg går jo vanligvis ca. 2 timer i skogen hver dag, da går jeg fort så hundene går ikke akkurat å dasser, vi går ca. 1 mil, dette er uten noen trening annet enn litt innkalling, kanskje ett stoppsignal og bittelitt fot.

Senere på dagen tar jeg med dummiene og går opp i skogen eller på jordet. De siste 2 dagene har jeg tatt opp igjen markering med forstyrrelse på vei inn med Sol, det har jo ikke fungert noe særlig tidligere - men nå, er hun en kopi av Fie, stopper opp, ser hvor dummien faller og kommer inn til meg. Siste gangen jeg gjorde det slang hun dummien flere meter unna og sprintet ut etter dummy nr. 2..... for en forskjell. Det er en utrolig deilig følelse når en brikke faller på plass i puslespillet "jakt".

Jeg har også lagt ut høyre, venstre og bakover dirigeringer, 2 til hver kant, en hun ser jeg legger ned og en jeg forsøker å legge ned usynlig... Hun er sikker på de forskjellige signalene, det roter hun ikke med, men det som irriterer vettet av meg er at hun må ut å sjekke om det er en til der. Det skal hun ikke gjøre, så der jobber jeg hardt om dagen. Forhåpentligvis detter den brikken på plass etter hvert også. Heldigvis har vi god tid til det meste nå, det er jo ikke prøver før til våren igjen. Og, i går sjekket jeg når Rogalandsprøven er; den er i palmehelgen i påsken dersom de skal ha prøven siste helgen i mars. Så da må jeg tygge videre på den, skal jeg reise til fjells - eller skal jeg dra på prøve, eller begge deler...... Heldigvis behøver jeg ikke bestemme meg på lenge enda.

Ingen kommentarer: