fredag 16. oktober 2009

Bedre seint enn....

I dag kom den andre av 2 hyggelige beskjeder fra NKK.

Sol er fri for både HD og AD; dvs. diagnose A på begge to!!! Heldigvis, men akkurat som Fie. Nå er jeg glad, så nå får jeg mase litt på øvrige valpekjøpere om å røngte sine hunder. Det er viktig å få inn resultater på alle sammen. Jeg har vært litt treg til å røngte, men Sol er bare 15 måneder så veldig treg er jeg ikke da. Bill, den ene broren ble røngtet for 1 uke siden, der har ikke resultatet kommet enda - så jeg venter spent.

De siste 2 dagene har jeg hatt fine treninger med hundene, igår sammen med Mette og Mio. Det er utvilsomt mer hyggelig og effektivt å trene sammen med en. Vi gikk opp til det ene store jordet med flere "øyer" og trente der. Det ble noen lange markeringer, sidedirigeringer, nærsøk samt søk på den ene øya fra forskjellige avstander. Vi avsluttet med et feltsøk - omtrent hjemme, med dummiene nærme oss så jeg kunne sjekke bytting - det skjedde ikke!

I dag har jeg trent alene oppe på jordet og videre opp i skogen. Det er skikkelig gøy når treningene går så bra. Jeg fikk stoppet Sol fra å bytte på lang avstand den første gangen, etter det markerte hun dummiene, men forsøkte ikke å bytte - da var jeg glad. Jeg lot dem lange ut litt på jordet, dvs. jeg la ut dummier nederst og gikk til toppen og sendte tilbake. Sol fikk 4 dummier og Fie 2 dummier på denne måten.

Ellers har jeg vært barnevakt eller skal jeg si "hestevakt" i dag, dvs. foret og passet hestene mens Lise har vært på UiO. Det er kjempekoselig. Sol er med meg opp for å fore, og blir med inn til hestene, hun er litt redd - men går helt bort til hestene, dersom hesten stikker hodet ned til henne hopper hun tilbake for så gå inntil igjen... morsomt å stå å se på. Hestene liker jo hundene, det vet jeg. Så nå må bare Sol bli litt tøffere... Det hjelper at hestene står her hjemme, hun ser dem hver gang hun går ut av døra.

Ingen kommentarer: