torsdag 8. oktober 2009

Mer elg..

Nå er det tydelig elgjakt ja, i går kveld fikk jeg melding om 2 skadeskytinger til. Vi blir i hvert fall ikke arbeidsledige enda!

Den ene elgen ble påskutt på tirsdag FØR regnet og "stormen" slo til. Jaktlaget fulgte på hele tirsdag og forsøkte å fortsette der de slapp onsdag morgen. Jeg fikk tilfeldigvis vite om denne skadeskytingen da laget som skadeskjøt igår ringte og varslet meg.

Det er utrolig hvor naive og hvor mye de tror på elghundene sine. De er av den oppfatningen at elghunden har ulveinnstinktene i behold slik at de instinktivt vet at de skal følge den sårede elgen.... Det har jeg i hvert fall sett gang på gang at ikke stemmer.

Jeg dro bort til laget med den eldste skadeskytingen og fortalte litt om lovverket og hvordan jeger skal forholde seg når skadeskyting forekommer. Laget var utrolig uvitende om akkurat temaet skadeskyting og hva gjør vi.

Vi ble enige om at jeg skulle ta med Fie bort til skuddplassen å se om hun tok opp sporet. Jeg hadde ikke noe tro på at dette skulle gå, det regnet 27 mm på tirsdagen og i morges var det -2 kuldegrader. Sporet måtte ha regnet bort, samt at kulda la lokk over det. Fie overrasket både meg og jegeren med elghunden som forsøkte å spore på tirsdag. Hun tok opp sporet uten problemer og fulgte det til stedet der de så blod sist som også var merket. Fie hadde overhodet ingen problemer med å følge dette sporet som var eldre enn 48 timer og det hadde bøttregnet og blåst med dertil stort bladnedfall i sporet. Jeg var så sikker på at dette ikke skulle gå at jeg hadde med Sol, hun ble satt igjen i skogen - noe hun likte dårlig da hun også hadde skjønt at det var spor og ikke jakttrening vi skulle. Jeg hentet henne og lot henne løpe løs selv om Fie sporet, det fungerte veldig bra det også. Fie sporet nøye hele tiden og Sol løp foran oss i sporet, hun hadde sporet i nesa hun også.

Sporet gikk i hvert fall ikke der jegerne hadde gått på tirsdag... Tvert i mot, jegerne "sporet" sydover og sporet etter den skadeskutte elgen gikk nordover. Det hadde vært flere dyr i følge og elghundene fulgte sporet av de friske dyrene og ikke det skadede, noe jeg også har sett de gjøre flere ganger.

Vi fulgte sporet i 2 1/2 time før jeg ga meg - jeg er virkelig imponert over hvor godt Fie sporet dette dyret. Jeg ga meg fordi jeg gikk sporet alene uten noen i jaktlaget med, de var annet sted i terrenget og jaktet.

Dette beviser i hvert fall at hundene har en ekstremt god luktesans - og er de godt trent og ved god kondisjon klarer de en såpass tøff oppgave også. Så da kan jeg fortsette å spore dyret som ble skadeskutt igår hvis jeg orker, noe jeg ikke gjør...

Ingen kommentarer: