søndag 11. oktober 2009

Dette tar aldri slutt....

Jeg tror jeg kan skrive bok om elgjakta. I dag var det kurs for Sol i jakt, så jeg dro avgårde i god tid for å lufte både Fie og Sol før kurset startet. Jeg tok med Fie og sporselen for sikkerhets skyld....

Vi hadde en utrolig fin trening Sol og jeg. Nå har Sol definitivt sluttet å knalle når andre hunder jobber. I dag satt hun som en påle, enda nabohunden knallet så det grein rett forbi nesa til Sol - og hun satt.

Det er utrolig mye armer og bein på meg - men det er ikke noe nytt. Idag skulle jeg da gå ca. 70 meter - legge ned en dummy på kommando og så gå ifra. Det er bare meg som greier å surre til det. Så til slutt ble jeg så oppgitt at jeg slo ut med armene - og Sol kom som en rakett, jeg ga jo innkallingstegnet....... Går det an å være så dum eller???? Jada, når en passer i mine sko så.... Resten gikk vel egentlig ganske bra, Sol gjorde gode jobber hun, om jeg gjorde min del av jobben bra, ja det kan jo diskuteres. Men, jeg jobber med saken, og det er det viktigste. Så fortsatte historien med at telefonen min bippet melding, og da går vi over til neste avsnitt av dagen.

Det sto det "Mette. Hjelp. Jeg finner ikke elgen". Da måtte jeg dessverre dra fra treningen med Sol, heldigvis hadde hun fått jobbet endel da. Jeg måtte dra innom Vestby for å bytte bil - hestene skulle jo også hjem, og da måtte det en annen trekkbil til en en 26 år gammel Toyota.... Sol ble igjen i Vestby mens Fie og jeg dro hjem til elgsøk nr. 3 på under en uke.

Denne gangen gikk vi også i ca. 3 timer, men uten et eneste bloddrypp hverken på skuddsted, det var heller ikke avskutte hår på skuddplassen, og ikke blod i sporet. Vi gikk stødig i sporet i 3 timer, og så friskmeldte jeger og jeg dyret. Hadde det vært skadet, hadde vi funnet blod i sporet samt også hvileplasser underveis. Jeg er av den oppfatning at skuddet ikke var reint. Dvs. at det var en eller flere greiner i veien slik at kula skiftet kurs - kulebanen endret seg drastisk og det ble bom. Dessuten kjenner jeg jegeren så godt at jeg vet han er en meget god skytter, han klarer å plassere 5 skudd på litt mer enn en 5-krone i diameter i frittstående på 100 meter - det er en enorm prestasjon.

Det jeg da ikke rakk idag var å dra å veie en elg. Enten leiter jeg etter elg, eller så veier jeg elg for tiden. Så da vet jeg hva jeg skal i morgen kveld - nemlig veie elg. Det skal bli bra når elgjakta gir seg og det roer seg her. Men, det er gøy å gå ettersøk, det er en utrolig opplevelse å se Fie jobber, hvordan hun markerer at dyret har passert forskjellige steder, og hvor sikker hun er på hva hun gjør, det er ikke tvil hos henne i hele tatt, det går støtt framover. Elgjegeren som fulgte meg idag var rimelig svett og sliten da vi ga oss, han håpet han ikke la på seg i elgjakta - jeg har gått ned i vekt de siste dagene.... Dersom noen trenger slankekur vet jeg råd med det...

Kvelden ble tilbrakt med en bedre middag med ferskt rådyr indre/ytrefilet samt lårstek og god rødvin samt en film på TVen. Kan jeg ha det bedre??

Ingen kommentarer: